HSMAI-dagen: Positive utsikter for norsk reiseliv
Tekst: Hans Kristiansen, HRR.
– Reiselivet er et «special-case», norsk reiseliv blir vinner når kronekursen faller.
– Det meste av hotell-Norge går bra, unntaket er i første rekke Stavanger-området.
Dette var noen av konklusjonene på HSMAI-dagen onsdag 26. august.
Godt over 100 bransjefolk hadde funnet veien til Grand Hotel i Oslo for å høre mange av reisebransjens ledere kommentere dagens situasjon og utsiktene fremover. I Panelet satt Morten Thorvaldsen i Thon Hotels, Torgeir Silseth i Nordic Choice Hotels, Harald Magnus Andreassen i Swedbank, Gjøran Sæther i Fursetgruppen, Øyvind Eikaas i Color Line og Egil Thompson i Avinor.
Sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Swedbank Norway mener mange piler peker oppover for norsk reiseliv.
– Flere utenlandske turister kommer til Norge og flere nordmenn ferierer i Norge.
Realprisen på hotellovernattinger er falt fra 2009 og frem til idag. Jeg er ganske trygg på at prisene kommer til å stige raskere enn inflasjonen i de neste par årene, på grunn av øket etterspørsel. Det er det ikke mange bransjer i Norge som kan klare. Inntektene til hotellene vil stige, uten at økonomien generelt er god. Det er selvsagt ikke slik at dette gjelder alle, Rogaland er ned 13% på kapasitetsutnyttelse og 6% på prisene i 1.halvår. Der er det satt igang alt for mange prosjekter. Her blir det mye verre før det er over. Østlandet derimot har hatt en fantastisk utvikling i antall gjestedøgn og har hatt mulighet for å legge på prisene, sa Andreassen.
– Vi har lang horisont når vi planlegger nye hoteller. Vi tenker iallfall 20 – 30 år frem i tid, og er det noe vi vet er det at i løpet av disse årene kommer det helt sikkert økonomiske kriser. Da må vi ha økonomi for å greie disse nedturene. Vi skal åpne et nytt hotell i Stavanger i november og et i mars 2016, i tillegg kommer det bl.a. et nytt Thon-hotell der. Noen kritiserer oss for å ikke ha oppfattet de negative økonomiske signalene i tide, men det var ingen spåmenn som var i nærheten av å forutse den lave oljeprisen som vi nå tror skal vare i flere år, sa Torgeir Silseth, adm. dir. i Nordic Choice Hotels.
– Det kommer ingen gjester kun for å sove i våre hotellsenger, så vi må tilby attraktive hoteller med god beliggenhet på steder folk gjerne reiser til. Kundene er blitt mye mer kreative for å finne de riktige produktene.
Konkurransen fra Airbnb og lignende aktører er der. De slipper unna de reglene vi som hoteller må følge, men både Airbnb og Uber er kommet for å bli, sa Morten Thorvaldsen, adm.dir. i Thon Hotels.
– Norge har en markedsandel av internasjonal turisme på like under en halv prosent. Det er svært få som kjenner oss der ute. Så ser vi at god score i forskjellige internasjonale kåringer, bedre flykapasitet, etc har gitt Norge større oppmerksomhet. Vi har i de senere år hatt et høyt prisnivå, lavere kronekurs gjør at vi blir tilgjengelig for flere. Interessen har vært der og nå er det mange som benytter muligheten til å besøke Norge, sa reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
-Dette var det første av en rekke arrangementer i regi av HSMAI i Norge det kommende halvåret og vi er svært glad for den gode oppslutningen, sier Ingunn Hofseth, adm.dir. i HSMAI.
HSMAI er også en av NCB´s samarbeidspartnere under NCB sitt arrangement onsdag 2. september på Popsenteret. Meld deg på her.
Foto fra venstre: Kai Holmberg (debatt leder), Harald Magnus Andreassen, Sjeføkonom i Swedbank Norway, Gøran Sæther, administrerende direktør Fursetgruppen, Øyvind Eikaas, Manager Tour Operations Color Line, Egil Thompson, konserndirektør kommunikasjon og marked Avinor, Morten Thorvaldsen, administrerende direktør Thon Hotels og Torgeir Silseth, administrerende direktør Nordic Choice Hotels.