Hurtigruten seiler inn i omdømmetoppen

Hurtigrutens snuoperasjon, og utviklingen av nye, attraktive opplevelsestilbud langs norskekysten, i Arktis, Antarktis og Sør-Amerika, sender nykommeren rett inn på andreplass på rangeringen av omdømme hos Norges 50 mest synlige selskaper, heter det i en pressemelding fra rederiet.

Det er første gang Hurtigruten vurderes i den velrenommerte RepTrak-undersøkelsen til Apeland og Reputation Institute.

– Jeg vil rette en kjempetakk til alle som er spurt, for at de viser oss denne tilliten. Dette er en seier for et fantastisk Hurtigruten-lag på sjø og land, som hver eneste dag sørger for unike opplevelser for våre gjester. De kan kysten, og er stolte over å være en del av den, og de har en nærhet til leia, som gjør reisen helt ekstraordinær, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Han mener «nye» Hurtigruten lykkes med å kombinere tradisjon og fornyelse, til et tilbud med stor appell, for både norske og utenlandske gjester. Sentralt står opplevelser, som havørnsafari, RIB-ekskursjoner, fisketurer og lokalmat-tilbudet Norway’s Coastal Kitchen.

– Folk vil ha noe ekte, og de vil ikke lenger være passive tilskuere på ferie. Derfor tilbyr Hurtigruten nå aktive og lærerike reiser. De mange unike ekskursjonene og forelesningene, gir gjestene ekte nærkontakt med naturen og destinasjonene der vi seiler, fortsetter Skjeldam.

Skjeldam mener Hurtigrutens tydelige samfunnsansvars-profil også spiller en vesentlig rolle.

– Vi tilbyr reiser med mening. Gjestene våre får muligheten til å lære mer om, og å gi tilbake til reisemålene. Mange av områdene Hurtigruten seiler i, er sårbare. Det er viktig å vise frem naturen på en skånsom måte, og å engasjere ambassadører som bidrar til å bevare den. Etter å ha seilt i disse farvannene i 125 år, har vi en unik kompetanse, som vi vil overføre til våre gjester, sier han.

Hurtigruten har den senere tiden blant annet investert mye i å gi fire av skipene langs norskekysten en solid ansiktsløfting, har inngått en intensjonsavtale om bygging av inntil fire nye ekspedisjonsskip, og har utvidet reisetilbudet, til nye, spennende destinasjoner, som Canada og Amazonas.

Foto: Hurtigrutens MS «Nordkapp». Fotograf: Ørjan Bertelsen