Utlendingene vil til innlandet, også om sommeren
Reiselivsnæringen i Norge kan se tilbake på en strålende sommersesong, med fem prosent økning i kommersielle gjestedøgn mellom mai og juli. Økningen kommer på toppen av fjorårets rekordsommer. Oppland og Hedmark har spesiell god grunn til å juble over de ferske tallene, og kan vise til en vekst på henholdsvis ti og 24 prosent i antall utenlandske kommersielle gjestedøgn mellom i dette tidsrommet, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.
Siden 2014 har Hedmark hatt en økning på 40 prosent i antall utenlandske gjestedøgn i sommermånedene (mai-juni). Oppland kan vise til en vekst på 24 prosent i samme periode.
– Overnattingsstatistikken viser at sommersesongen (mai-juli) for turistnæringen i Oppland og Hedmark har vært svært god. Med 314.000 kommersielle gjestedøgn i denne perioden, har vi ny rekord. Veksten i utlandstrafikken nasjonalt er på ti prosent mellom mai og juli, så vi er stolte av utviklingen innlandet har opplevd i samme periode, sier Christian Hedløv Engh, direktør Innovasjon Norge Innlandet.
Destinasjoner som Trysil og Beitostølen har de siste årene satset på sommerturisme gjennom utvikling av aktiviteter som sykling, vandring, padling og klatring, men også byene og campingplassene melder om økende besøk fra utlandet.
– Vi ser at de reisende søker naturopplevelser og aktiviteter som er typisk for det området de besøker. De vil ta del i den lokale kulturen, og er interessert i lokalhistorie, besøke festivaler og kulturaktiviteter, spise lokalmat samt å overnatte i autentiske omgivelser. Vi er svært fornøyd med den positive utviklingen vi nå opplever, også i sommermånedene, fortsetter Hedløv Engh.
For innlandet er veksten i sommermånedene viktig, da det styrker helårsturismen, og gir muligheter for flere helårsarbeidsplasser og sysselsetting i distriktene. Reiselivet er en av de viktigste næringene i innlandet, og gir store ringvirkninger, da spesielt til handelsnæringen.
– Nå blir det viktig å fortsette det gode arbeidet med utvikling av gode produkter og opplevelser i regionen, samt å øke den internasjonale markedsføringen, gjennom samarbeidet med osloregionen og Innovasjon Norge. Et fortsatt tett samarbeid mellom reiselivsaktørene, fylkene, destinasjonsselskapene og virkemiddelapparatet, er viktig for å holde trykket oppe og sørge for at enda flere utlendinger velger seg ferieopplevelser i innlandet fremover, sier han.
Foto: Hundekjøring på Beitostølen. Foto: Terje Rakke/Visitnorway.