Flere tusen SAS-ansatte får oppdatert uniform
Etter over 17 år med uniformen som ble designet av SAS uniform design team, er nå tiden kommet for å oppdatere uniformen. I oktober tar over 8000 SAS-ansatte, i luften og på bakken, i bruk en oppdatert uniform, i elegant, moderne og skandinavisk design, som er i tråd med SAS’ visuelle identitet, blue on blue, forteller selskapet i en pressemelding.
Den 18. oktober bærer SAS’ piloter, kabinansatte og bakkepersonale en oppdatert uniform i SAS-blå farger. Den oppdaterte uniformen er i en sporty, skandinavisk og stilig design. Designen er i tråd med SAS’ visuelle identitet, blue on blue, som kundene kjenner fra selskapets kommersielle aktiviteter og produkter.
– I et års tid har vi hatt stort fokus på vårt visuelle uttrykk. Derfor har vi arbeidet med alt fra logo, skrift og farger, til materialer. I arbeidet med vår visuelle identitet, har det vært viktig for oss at det er visuell sammenheng og likhet i alle våre «touchpoints». Uniformene er et viktig og sentralt element i møtet med våre kunder. De er et perfekt bilde på SAS’ visuelle oppdatering, sier Pi Åhnberg, Brand Manager i flyselskapet.
Uniformen skal styrke selskapets synlighet og varemerke. Den skal også være behagelig å arbeide i. Derfor har noen av nøkkelordene i arbeidet med den oppdaterte uniformen vært gjenkjennelighet, skandinavisk og stilren.
– Med den oppdaterte uniformen blir vi mer synlige, vi kommer til å skille oss ut i mengden, og våre kunder vil lett kunne se at det er en SAS-uniform. Samtidig har det vært viktig at uniformen er tilpasset medarbeidernes arbeidsdag, og er behagelig å arbeide i, sier Pi Åhnberg.
Uniformene er utarbeidet av Ted Bernhardtz, i nært samarbeid med SAS’ uniformerte medarbeidere og merkevareavdelingen. Ted Bernhardtz er en Göteborg-basert designvirksomhet, med stor erfaring innenfor design, tekstil og fremstilling av både egne kolleksjoner og uniformer til store virksomheter. Den oppdaterte uniformen er utprøvd av uniformerte SAS-ansatte, som har kommet frem til materiale, passform og kvalitet, i samarbeid med selskapets varemerkeavdeling og Ted Bernhardtz.
Uniformsartiklene i flyselskapets oppdaterte uniformsgarderobe har mange kombinasjonsmuligheter, tilpasset vind, vær og personlig stil. Den nye uniformsgarderoben består blant annet av nye elementer, i form av en pologenser og poncho.
Som et viktig ledd i den oppdaterte uniformen, har SAS inngått et unikt samarbeid med den svenske stoffdesigneren Amandah Andersson, som står bak merket AMA AWE, og har designet et sjal utelukkende for SAS. Sjalet har en blå på blå-bunn, og den grafiske designen i sand, er Amandah Anderssons fortolkning av Skandinavia, sett fra luften. Ser man nøye etter, skjuler det grafiske trykket ordet «SAS».
– Det var mange detaljer å ta høyde for, da jeg fikk tilbudet om å skape en design som passet SAS’ varemerke og look, og som samtidig ikke gikk på kompromiss med mitt eget kunstneriske uttrykk. Min første tanke var å la bildet av Skandinavia sett ovenfra, slik man ser det, når man sitter og ser ut av vinduet i flyet, være inspirasjon til min design. Jeg har arbeidet med den tanken gjennom hele prosessen, og jeg tror at resultatet er et meget fint møte mellom SAS’ profil og meg som designer, sier Andersson.
Arbeidet med den oppdaterte uniformen har tatt halvannet år, og det er produsert 90.995 uniformsartikler til de cirka 8000 SAS-ansatte. Den 18. oktober bærer samtlige den nye, oppdaterte uniformen.
Sist SAS fikk ny uniform, var i 1999. Da besto SAS uniform design team av Christopher Bjercke, Norge, Susanne Levring Rützov, Danmark og Pernilla Forsman, Sverige.
Foto: SAS-crew i den nye uniformet, av høsten 2016. Foto fra SAS.