Bruker spillteknologi for å lære opp ansatte på Oslo Lufthavn
Som en del av opplæringen frem mot åpningen av nye Oslo Lufthavn, skal alle med ID-kort bli kjent i de nye områdene, ved hjelp av spillteknologi og simulering. Snaut 23.000 personer skal bli kjent, ved hjelp av et 3D-spill, som tar de ansatte med inn i ulike situasjoner i flyplassområdene, skriver lufthavnen i en pressemelding.
– Simuleringsbasert opplæring er en veldig effektiv måte å lære og tilpasse ny adferd på, ved at man får øvet i et tilnærmet autentisk miljø. I tillegg er det gøy, og det gjør opplæringen mer lystbetont, sier direktør for terminaldrift ledelse og utbygging, Thorgeir Landevaag.
Utfordre en kollega
Hensikten med spillet er at ansatte skal bli godt kjent med de nye områdene i terminalen, gjennom forskjellige historier og problemstillinger som løses underveis. Man blir tildelt poeng når man løser oppgaver, og man kan utfordre kolleger.
– Erfaringer fra andre som har valgt å bruke spillteknologi i opplæring, viser at mange går gjennom opplæringen flere ganger, nettopp fordi spilldelen trigger at man ønsker å gjøre det bedre neste gang, forklarer Landevaag. Teksten fortsetter under videoklippet.
Skal gi bedre service til reisende
Spillteknologi, som pedagogisk virkemiddel, er valgt fordi det gir en virkelighetsnær følelse av at man løser arbeidsoppgaver i et autentisk miljø. Man får trent på nøkkelkunnskap, som er helt nødvendig for at man skal kunne få bestått, og dermed bli autorisert bruker av ID-kortet som benyttes på flyplassen. God kundeservice, økt fokus på sikkerhet, og en felles lagfølelse for alle som jobber på flyplassen, er viktige elementer i selve spillet.
– Med så mange som 23.000 ansatte i 1200 selskaper, er det viktig for oss at opplæringen blir så lystbetont og effektiv som mulig, og at vi får engasjert så mange som mulig. Vi tror opplæring, ved bruk av dette 3D-spillet, er bedre enn vanlig, nettbasert e-læring, og forhåpentligvis får vi ansatte med svært god kunnskap om flyplassen. Det setter oss i stand til å yte bedre service til alle kundene våre, mener Landevaag.
Kurset er obligatorisk for alle med ID-kort på Oslo Lufthavn, og ble lansert 15. september. Det er tilgjengelig på iPad- og Android-nettbrett, i tillegg til web.
– Ved siden av den obligatoriske gjennomføringen av de forskjellige nivåene i spillet, vil det også avholdes mer tradisjonelle kurs, der autorisert personell står for gjennomføringen. I sum er vi sikre på at de ansatte får et opplæringsprogram som gjør oss i stand til å tilby en flyplass i europatoppen i fremtiden, avslutter Landevaag.
Det er det norske selskapet Attensi som, sammen med Oslo Lufthavn, har utviklet 3D-spillet.
Foto: Skjermdump fra Avinor Oslo Lufthavns tredimensjonale Bli kjent-spill.