Hurtigruten seilte inn til menyseier

– Ingen av våre store reiselivsaktører har så til de grader satt norsk lokalmat på menyen. At du kan spise deg langs den fantastiske norske kysten, presentert med godt språk, gode historier og fantastiske bilder, det setter vi mat- og språkentusiaster pris på, sa jurymedlem Petter Wahl Sekne, da Hurtigruten ble kåret som vinner av Matmerks konkurranse, Norsk på menyen, heter det i en pressemelding fra Matmerk.

Norsk på Menyen er en konkurranse der vinnermenyen skal løfte frem norske råvarer og tradisjoner, både gjennom maten som serveres og gjennom språket som benyttes i beskrivelsen av rettene. Årets vinner, av heder, ære og 25.000 kroner i kunnskapsstipend, er Hurtigruten.

– Dette er en pris for tøft utearbeid i kuling, regn og snøslaps. Den går til alle som temmer den barske, norske naturen, for å produsere ekte råvarer i verdensklasse, og til kokkene og servitørene våre, som omsetter dem til unike norgesopplevelser på tallerken. Vi er kjempestolt av å tilby alle nordmenn, og de mer enn 100.000 utenlandske gjestene våre, det vi mener har potensial til å bli verdens beste kystmat, sier konserndirektør for hotell- og produktutvikling i Hurtigruten, Thomas Westergaard.

Verdens råeste matfat

I finalen kjempet Hurtigruten mot tre andre solide kandidater. Om årets vinner, Hurtigruten, ble det sagt at dette er en meny som både er en geografitime og en historietime, og at språket er gjennomført godt. Menyen gjenspeiler til enhver tid området båten seiler i, fra Bergen i sør, til Kirkenes i nord.

– Vi seiler i og langsetter verdens råeste matfat, og da skal vi selvsagt sette på bordet det aller beste landet vårt kan by på, ujålete og kortreist, norsk kvalitetsmat med håndverkspreg, og samtidig et moderne tilsnitt. Det er derfor med stolt ydmykhet vi tar imot denne prisen, som inspirerer oss til å fortsette med å utvikle norsk mat og matkultur, sier Hurtigrutens direktør for mat og drikke, Freddy S. Bruu.

– Hurtigruten heier frem fiskerne, bøndene og alle de andre matprodusentene vi møter langs leia, når vi hver dag hele året seiler fra Bergen til Kirkenes. Vi er privilegerte, og har et unikt fortrinn i å kunne hente, tilberede og servere mat langs ei kystlinje som fortjener tre Michelin-stjerner hver eneste dag hele året, avslutter Bruu.

Fakta om Norsk på menyen

Fire finalister konkurrerte knallhardt om førsteplassen:

Hurtigruten
Gamle Posten
Bønder i byen
Støtvig hotel

Juryen har bestått av:

Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge
Helene Uri, forfatter, språkforsker og professor
Jørgen Roll, produsent, Himmelspannet
Petter Wahl Sekne, kokk og eier av Fra bonden til kokken
Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk

Om prisen og kriteriene:

Matmerk viderefører Stiftelsen Norsk Matkulturs menypris. Intensjonen med prisen er å fremme norske råvarer og matkultur gjennom å sette fokus på spisestedenes menyarbeid.

Kriteriene er som følger:

Maten: Menyen skal tydelig fremme norske råvarer, lokalt, regionalt og nasjonalt.

Språket: Presentasjonen skal være preget av god og riktig språkbruk med norske begreper og beskrivelser. Tydelig identitet og valg av navn på rettene og fortellinger om hvor råvarene eller retter kommer fra vil bli vektlagt.

Foto: Hurtigrutens direktør for mat og drikke Freddy S. Bruu og konserndirektør Hotell og produktutvikling Thomas Westergaard. Foto fra Matmerk.