Flytoget og Vipps tester helautomatisk billettering
Før sommeren inngikk Flytoget og Vipps et innovasjonssamarbeid, og allerede denne uken presenterte de sitt første pilotprosjekt. Ambisjonen er at de reisende skal kunne betale reisen med Flytoget, uten ett eneste tastetrykk, forteller Flytoget i en pressemelding.
Denne uken ble det gjennomført en rekke tester, som vil avgjøre om teknologien som helautomatiserer billetteringen blir et permanent tilbud.
– Vi har tatt initiativ til dette samarbeidet, fordi vi sammen kan gi de reisende en bedre opplevelse enn hva vi kan hver for oss. Hvis teknologien fungerer, og hvis dette bidrar til å skape en enda enklere reise, vil vi innføre dette allerede til neste år, sier Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget.
Det er det danske selskapet GoAppified som har utviklet Smart Beacon-teknologien, der små radiosendere sender ut signaler som identifiserer mobiltelefonen til de reisende. Flytoget og Vipps er blant de første i Norge som tilbyr teknologi som fanger opp de reisendes bevegelser i sanntid. Det eneste som kreves på den forenklede reisen med Flytoget, er at mobiltelefonens bluetooth er slått på, og at Vipps er aktivert.
– Vipps handler om å gjøre betaling enklere, og med Flytoget ønsker vi å ta dette til et helt nytt nivå. I dag er det slik at man må kjøpe en billett eller swipe kortet, for å betale for reisen. Med «beacons» blir det detektert at du skal reise med Flytoget. Dette betyr at når du haster avgårde, med én koffert i hver hånd, kan du løpe av og på Flytoget, uten engang å ta opp kortet. Du godkjenner bare at pengene blir trukket via Vipps, sier Rune Garborg, konserndirektør i Vipps.
Smart Beacon-teknologi vil bli installert i alle flytogsett i 2017, dersom samarbeidsaktørene viderefører satsingen. Løsningen som piloteres, har stort fokus på kundenes personvern, som er sterkt regulert av lov og bransjenormer.
– Det er viktig for oss at dataene som legges igjen, er kundens egne, og at vi som operatør forvalter disse dataene godt, på vegne av kunden. Og at denne nye teknologien blir regulert av lover og regler, sier Garborg.
Uten et tastetrykk
Det er mobiltelefonens bluetooth-funksjon som gjør det mulig at den digitale billetten utløses automatisk i det den geografisk er plassert i nærheten av Flytoget. Teknologien er utviklet på den måten at radiosendere på Flytoget vil fange opp når reisen er avsluttet, og det er først når man går av toget at reisen belastes gjennom Vipps.
– Har du installert Vipps på mobiltelefonen din, kan du altså komme deg til og fra Gardermoen uten et tastetrykk. Vi er stolte av å være i førersetet på denne utviklingen i Norge, og vi har veldig stor tro på at denne teknologien er et positivt tilskudd for de reisende, sier Eike.
Samarbeidsaktørene ser også for seg at denne teknologien kan videreutvikles, og gi flere tilbud i fremtiden.
– På sikt ser vi for oss at Smart Beacon-teknologi kan brukes innenfor en rekke ulike områder. Vi ser allerede på løsninger innen kollektivtransport, detaljhandel, servicenæringer og kultur- og sportsarrangement. Kundene kan også få praktisk og nyttig informasjon, hvis man er i nærheten av et landemerke, eller få tilgang til for eksempel gode tilbud, når man beveger seg i nærheten av en butikk. Vipps fortsetter å jobbe med å forenkle hverdagen til folk, sier Garborg.
Tidlig ute med å fjerne billetter
Flytoget var tidlig ute med billettløse reiser. De reisende har siden 2001 hatt muligheten til å bruke bankkort som billett på reisen. I 2015 utvidet Flytoget den billettløse reisen, ved å lansere en app der de reisende kun trenger en QR-kode for å validere billetten.
– Vi vet at de som reiser med Flytoget er opptatt av både effektivitet og komfort. Dersom vi skal tilby den aller enkleste reisen, må vi utvikle oss i et raskt tempo. Vi er stolte av vår nye app, men ønsker ikke å tvinge de reisende inn på plattformer de strengt talt ikke trenger. To millioner nordmenn har allerede Vipps i lommen, og vi har full forståelse for at de fleste har en nærere relasjon til banken sin enn til oss. Samarbeidet med Vipps muliggjør at vi møter kunden der de foretrekker å være, sier Emil Eike.
Foto: Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget, viser frem den nye Vipps-teknologien til reisende. Foto fra Flytoget.