- HSMAI med kraftig satsing i Norge!
- Feiring av suksess og fremragende prestasjoner: Reiselivsbransjens beste ble hedret på HSMAI Awards Norway 2023
- De nominerte til HSMAI Awards Norway 2023 er…
- Connecting Future Leaders er tilbake igjen torsdag 14. mars på Scandic Solli!
- Meld deg på Møte- og Eventbørsen 2024!
Kraftig vekst for Fjord Line
I tredje kvartal kunne Fjord Line vise til en omsetningsvekst på 29 prosent, og en firedobling av overskuddet, sammenlignet med samme periode i fjor. Selskapet seiler mot et rekordår, takket være flere passasjerer, høyere omsetning per passasjer, og en kostnadseffektiv drift, skriver rederiet i en pressemelding.
– Vi er godt fornøyd med tredje kvartal og resultatene så langt i år. Alle de tre rutene gjør det bedre, og stadig flere setter pris på å reise med den yngste og mest moderne flåten innen cruiseferge-segmentet i Europa, sier konsernsjef Rickard Ternblom.
Går mot rekordår
Fra januar til og med september økte antallet passasjerer med ni prosent, sammenlignet med samme periode i 2015. Omsetningen økte med 25 prosent. Den viktige godstrafikken økte med elleve prosent, etter en særlig sterk vekst i tredje kvartal. Bookingene for resten av 2016 er også bedre enn de var på samme tid i fjor.
– Omsetningen for 2016 kommer til å bli den beste i selskapets historie, og det kommer også til å bli en kraftig resultatforbedring, sammenlignet med i fjor. Alle våre fire skip kan vise til vekst, og det var en historisk milepæl for oss da vi allerede i september markerte at vi hadde fraktet mer enn en million passasjerer, forteller Ternblom. Teksten fortsetter under bildet.
Sterkt vekst på Sandefjord – Strømstad
Etter at Fjord Line fikk bedre rutetider på linjen mellom Sandefjord og Strømstad for ett år siden, har selskapet hatt en markert vekst i passasjerantallet på denne ruten. I tredje kvartal var økningen på hele 18 prosent, mot samme kvartal i fjor.
– Vi jobbet hardt for å få bedre rutetider, og således et bedre cruiseprodukt til våre gjester. Nå viser omsetningstallene og kundeundersøkelsene at passasjerene er svært godt fornøyde. Vi kommer til å fortsette å investere i denne ruten. Sandefjord har alltid vært viktig for oss, og kommer til å bli enda viktigere fremover, sier konsernsjefen.
Taxfree-økning og nytt vestlandsmarked
– Vi har i løpet av året tatt over driften av taxfreebutikkene om bord i skipene. Tidligere var det et annet selskap som drev disse for oss. Omleggingen har ført til et bedre produkt for gjestene og høyere omsetning per passasjer.
Fjord Line mottok 1. januar i år tillatelse til å frakte innenriks passasjerer og gods på strekningen mellom Bergen og Stavanger. Dette har åpnet et helt nytt marked på Vestlandet.
– Politikerne ønsker å flytte godstrafikk fra veien til sjøen, fordi det er god miljøpolitikk. De to cruisefergene på denne strekningen er begge utstyrt med drivstoffeffektive LNG-motorer, noe som medfører at utslipp av miljøskadelige stoffer er tilnærmet null. På sikt kommer denne ruten til å avlaste veitrafikken på denne strekningen betydelig, noe som er bra både for miljøet og for veisikkerheten, forklarer Ternblom.
Toppfoto: Ilandkjøring fra MS «Bergensfjord». Fotograf: Jon Inge Nordnes/Allegro.