NSB kåret til Norges mest bærekraftige selskap

NSB og andre norske transportselskaper har aldri tidligere blitt vurdert i den anerkjente bærekraftskåringen Sustainable Brand Index. I år utvidet arrangøren listen – da gikk NSB helt til topps, skriver selskapet i en pressemelding.

Et representativt utvalg av over 6000 nordmenn har vært med å kåre NSB til «Norges mest bærekraftige selskap 2018», i Sustainable Brand Index, Nordens største merkevareundersøkelse om bærekraft. NSB vant i tøff konkurranse med 225 bedrifter, som Q-Meieriene, Tesla og, ikke minst, Stormberg, som har dominert kåringen de siste årene. Flytoget, som sammen med NSB er nye på lista, kom på andreplass.

– Tusen takk til alle som har stemt oss frem. Vi mener at denne prisen egentlig ikke går til NSB, men til alle som velger å reise miljøvennlig med tog, fremfor å ta bil eller fly. Dere sparte Norge for utslipp tilsvarende 340.000 biler i fjor. Tusen takk for bidraget, sier konsernsjef i NSB Geir Isaksen.

Nykommer til topps

Det er første gang NSB inntar tronen i undersøkelsen. Det er også første gang NSB er blitt vurdert.

Sustainable Brand Index oppdaterer og utvider listen med selskaper hvert år, ut fra markedsandeler og merkevare-kjennskap. I år la arrangørene til de største norske merkevarene innenfor transport: Hurtigruten, Norwegian, NSB, SAS, Flytoget og Widerøe.

– Vi mener det er en riktig avgjørelse å inkludere transportselskaper i undersøkelsen. Transport står tross alt for en tredjedel av alle klimautslipp i Norge. At vi skulle vinne også, kom som et sjokk, sier Margrethe Sagevik, bærekraftsjef i NSB-konsernet.

– Verdig vinner

NSB er Norges mest bærekraftige merkevare 2018 fordi norske kunder er mest positive til selskapets miljøansvar og sosiale ansvar.

Står det i begrunnelsen til Sustainable Brand Index.

– Det er morsomt at en nykommer inntar tronen. Miljøvennlig transport er en viktig del av det grønne skiftet. NSB er en verdig vinner, sier Erik Elvingsson Hedén, administrerende direktør i Sustainable Brand Index.

Heier på elektrifisering

NSB prioriterer områder hvor de kan bidra vesentlig til samfunnet, og være med på å nå FNs bærekraftmål. NSBs viktigste miljøbidrag er å få flere til å reise kollektivt. I 2017 hadde NSB en passasjervekst på 6,3 prosent.

– Vi er så heldige at jo flere som reiser med oss jo mer bidrar vi positivt til miljøet. Men vi kan ikke stoppe der. Bærekraft er en integrert del av alt vi gjør. Vi utfordrer også leverandørene våre til å velge bærekraftige løsninger, og heier på elektrifiseringen av Trønderbanen og Meråkerbanen, sier Margrethe Sagevik i NSB.

Topp 10 Sustainable Brand Index 2018:

  1. NSB
  2. Flytoget
  3. Stormberg
  4. Røros meierier
  5. Q-Meieriene
  6. Kiwi
  7. Tesla
  8. IKEA
  9. Tine
  10. Nordic Choice Hotels

Tidligere vinnere:

2017 – Tine
2016 – Stormberg
2015 – Stormberg
2014 – Stormberg
2013 – IKEA

Foto: NSBs lokaltog, type 75. Foto: Christian Niclas Nordmark.