- Reiselivets Oscar-kveld: Priser, prestisje og jubel da HSMAI hedret årets beste i bransjen
- Finalistene til HSMAI Awards Norway 2024 er…
- Meld deg på HSMAI Europe Power-Up – SoMe and influencers – The New Era of Reaching Customers!
- HSMAI Awards Norway 2024
- Nytt og spennende år - Møte- og Eventbørsen, Awards, ECC og mer!
Hurtigruten og Arctic Race of Norway på samme lag

De er mest vant til landeveien. Men under årets Arctic Race of Norway skal den internasjonale sykkelverdenen også få oppleve Nord-Norge fra sjøen – når Hurtigruten skal stå for en helt spesiell etappe i sykkelrittet.
Når verdenseliten passerer målstreken i Kjøllefjord fredag 17. august, vil syklister, støtteapparat og medier seile videre til Honningsvåg med MS «Midnatsol». Der starter den neste etappen dagen etter.
Hurtigruteskipet vil også ligge til kai i Kjøllefjord, i forbindelse med målgang, og både mannskap og gjester fra hele verden vil ta del i folkefesten.
– Arctic Race of Norway og Hurtigruten har mye til felles. Arctic Race of Norway er et unikt sykkelritt i verdensklasse, som markedsfører Norge til et stort internasjonalt publikum. Det samme gjør Hurtigruten, som tilbyr unike opplevelser i verdensklasse. Derfor er vi svært glade for samarbeidet, og muligheten til å vise den vakre finnmarkskysten til et internasjonalt sykkelpublikum, sier konsernsjef Daniel Skjeldam (under) i Hurtigruten.

Årelang drøm
Årets Arctic Race of Norway arrangeres i Finnmark. Det er etter andre etappe, som går fra Tana til Kjøllefjord, at Hurtigruten skal transportere syklister og støtteapparat.
Allerede siden før første sykkelritt ble arrangert i 2013, har daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway hatt en visjon om å frakte rytterne mellom etapper med Hurtigruten. Nå er en avtale på plass, som gjør visjonen til virkelighet.
– Vi ønsker å vise stjernene som stiller til start noe av det beste Nord-Norge har å by på, og da er det viktig å ha med Hurtigruten, sier Dybdal.
– Vil løfte Norge og Nord-Norge
Dybdal og Skjeldam mener at et tettere og bedre samarbeid mellom sterke merkevarer i Nord-Norge er viktig for å styrke landsdelen som reisemål.
– Vi har en felles ambisjon om å løfte Norge og Nord-Norge på en bærekraftig måte. Hurtigruten tilbyr unike opplevelser langs kysten, og Arctic Race bringer Nord-Norge ut til verden. På den måten både utfyller og forsterker vi hverandre, sier Dybdal.
Årets ritt sendes på TV-kanaler i 190 land, hvorav 146 sender direkte.
Toppfoto: Hurtigrutens MS «Midnatsol». Fotograf: Reto Zwick/Hurtigruten.