Norwegian utvider samarbeidet med Amadeus

Norwegian vant nylig Skytrax’ utmerkelse, «Verdens beste lavprisflyselskap for langflyvninger», for fjerde året på rad. Flyselskapet har høytsvevende planer og stort fokus på å gi de reisende lave priser på langflyvninger. Reiseselgere har spilt en viktig rolle i denne veksten, og Norwegians langdistanse-bestillinger via Amadeus har økt med 110 prosent siden 2015.

For å bygge videre på denne fremgangen, melder Norwegian og Amadeus i dag at de fornyer samarbeidet sitt. Flyselskapet har signert en distribusjonsavtale som gir Amadeus-reiseselgere tilgang til flyselskapets priser. Denne avtalen inkluderer også nye Norwegian Air Argentina, som skal operere i en region der flyselskapet nylig fikk godkjent mer enn 150 ruter. Flyselskapet kommer også til å begynne å bruke Amadeus Customer Experience Management for å få mer relevant informasjon om de reisende, noe som gjør det mulig å drive mer individualiserende lojalitetsprogram, skriver Amadeus i en pressemelding.

Det nære samarbeidet mellom de to selskapene, og bruken av ny teknologi, var avgjørende for veksten i Norwegian. Verdifull kunnskap om de reisendes preferanser fra Amadeus’ reisebyrånettverk, har gjort det mulig for flyselskapet å tilpasse strategien sin, og øke antallet bestillinger. Faktum er at over 25 prosent av Norwegians bestillinger utføres utenfor Skandinavia. Flyselskapet har også kunnet tilknytte reiseselgere på en enklere og mer effektiv måte, med Amadeus’ eTicketing-løsning.

– Som et globalt flyselskap i vekst er det viktig for oss å holde kostnadene nede og tilby attraktive priser, sier Lars Sande, salgs- og distribusjonssjef i Norwegian.

– På denne måten kan vi øke antallet passasjerer, og legge til direkteflyvningene som de reisende vil ha. Det er alltid vanskelig å komme inn på et nytt marked der du ikke er kjent, og samarbeidet vårt med Amadeus har gitt oss den teknologien, de kontaktene og den innsikten som vi trenger, for å kunne øke virksomheten vår. Reiseselgere, som representerer 20 prosent av alle bestillingene våre, er en viktig kanal for oss. Vi er glade for å ha fornyet og utvidet samarbeidet vårt med Amadeus.

Den nye avtalen innebærer at reisende får tilgang til målrettede pakkepriser. Disse kombinerte tilbudene inkluderer premiumtjenester, og gir en bedre bestillingsopplevelse for de reisende og for reisebyråpersonalet, noe som bidrar til å støtte flyselskapets vekst.

– Vi er svært fornøyde med å kunne støtte Norwegians langsiktige strategi for vekst, og den utvidede avtalen viser også viktigheten av forskjellige salgskanaler, sier Manuel Midon, ansvarlig for flyselskaper i Nord- og Vest-Europa hos Amadeus, og fortsetter:

– Vi har jobbet nært sammen med Norwegian for å hjelpe dem med å vokse gjennom innovativ distribusjon og nye IT-løsninger. Vi har også gitt dem unik innsikt fra det omfattende reisebyrå-nettverket vårt, noe som har gjort det mulig for dem å tilpasse strategien sin, basert på lokale markedsforhold.

Norwegian har også benyttet Amadeus Altéa Passager Service System (PSS) siden 2010. Dette har hjulpet virksomheten med å fungere smidig og enhetlig på alle markeder, samtidig som det gir fleksibilitet og effektivitet for reisebyråene som selger flyselskapets reiser. Agentene kan se flyinformasjonen i sanntid, med en felles PNR, få umiddelbart overblikk over tilgjengelighet og endringer av sete, samt spore og gi service til kunder under hele reisen.

Amadeus samarbeider med mer enn 110 lavpris- og hybridflyselskaper over hele verden, signerte avtaler med tolv nye flyselskaper i løpet av 2017, og hadde en gjennomsnittlig økning av reisebyråbestillinger for lavpris- og hybridflyselskaper på elleve prosent i løpet av første kvartal 2018.

Foto: Norwegian-maskin på bakken. Foto fra Norwegian.