Ukens navn: Tine Birkeland Westby

Tine Birkeland Westby
Director of Marketing, Brand & Communication
Scandic Hotels

Enhver som følger med litt på det som foregår i reiselivsbransjen, vil nok kunne si seg enig i at Scandic Hotels er blant aktørene som virkelig gjør seg bemerket, blant annet som Årets Reiselivsmarkedsfører under HSMAI Awards. Tine Birkeland Westby er Director of Marketing, Brand & Communication i Scandic Norge, og denne ukes navn.

På fritiden – og ellers, i og for seg – er Westby 41, gift, og mor til to gutter på henholdsvis seks og ti, og ifølge egne utsagn en dame med masse jern i ilden, som liker tempo og utfordringer. Men la oss ikke dvele mer ved det. Til de avgjørende spørsmålene!

Q: Hva består din arbeidshverdag av?

A: I markeds- brand- og kommunikasjonsavdelingen i Scandic Norge håndterer vi mange spennende arbeidsoppgaver innen alt fra PR, Brand Experience, kundeservice og CRM, til spons, nyåpninger og «360-marketing». Min oppgave er å sette de store rammene og retningen for arbeidet, samt å stimulere til utvikling og nytenkning. Videre skal jeg sørge for at vi holder den røde tråden og agerer i henhold til strategier og KPI-er selskapet har. Jeg har også gleden av å gå inn og ut av mange ulike og varierte prosjekter, men stort sett  forsøker jeg å holde meg i kulissene, bak et fantastisk team.

Q: Hva er det beste ved jobben din?

A: Tempoet og variasjonen i oppgavene – og selvfølgelig alle menneskene!

Q: Har du noen du har sett opp til?

A: Godt spørsmål. Jeg har den siste tiden latt meg imponere stort over den unge svenske jenta Greta Thunberg. En ekte og real fighter, som tør å stå opp mot verdenseliten. Hennes evne til å vise mot er rett og slett inspirerende. Heia Greta!

Q: Har dere noen hyggelige tradisjoner på kontoret?

A: Det må være «fredagsgodis» – en hyggelig tradisjon, der det hver fredag serveres snadder i fellesområdet i tredje eller fjerde etasje.

Q: Hvor lenge har du vært medlem i HSMAI?

A: Jeg ble medlem i HSMAI den dagen jeg startet i Scandic for snart seks år siden.

Q: Hva syns du er det beste ved HSMAI?

A: Jeg opplever HSMAI som en organisasjon som klarer å samle en stor og viktig næring for Norge. Et samlingspunkt og en formidler av viktige og tidsriktige temaer.

Q: Er det noen aktiviteter eller tiltak du syns HSMAI bør starte opp?

A: Jeg syns at sammenslåingen av Event-prisene og Markedsføringsprisene var en god idé. Det var ordentlig gøy å se at så mange var til stede den 8. januar i år. Ellers syns jeg HSMAI bidrar med mye bra for bransjen, ikke minst med kompetanseheving – det er bare å fortsette det gode arbeidet.

Q: Beskriv en perfekt helg for deg.

A: Hverdagene er veldig hektiske, så jeg bruker helgene sammen med familien. Vi kjøpte for snart fem år siden et lite krypinn på Gaustablikk, og der er vi veldig mye.  Der kombinerer vi felles aktiviteter med, kall det en «ego-trip», på randonee eller langrenn et par timers tid. Føyer man til en after-ski med fjellvenner og lange frokoster, så er det å regne som en perfekt helg for meg.

Q: Hvis du var Norges statsminister, hva ville du lagt vekt på?

A: Eldreomsorg og skolepolitikk. Jeg hadde nok brukt litt tid på norsk reiseliv også.

Q: Hvordan vil noen som kjenner deg beskrive deg?

A: Kreativ, rastløs, handlekraftig og løsningsorientert. Noen vil nok si at jeg er ganske opptatt av struktur, men det er bare godt ment.

Q: Hvor går neste reise, privat eller i arbeid?

A: Den går til Alpene i vinterferien. Håper på mye solbrillevær!

Q: Har du noen spesielle hobbyer?

A: Oi, når du stiller meg dette spørsmålet, innser jeg jo at jeg, i tillegg til jobb og det å være småbarnsmor, holder på med mye idretts-greier. Ulike skiaktivteter blir det jo i helgene, men jeg synes det er ekstra gøy å ha tatt opp håndballen igjen, med faste treninger og kamper. I tillegg til å spille en time tennis i uken, får jeg også kjørt meg med en time bootcamp. Ellers starter windsurfing-sesongen igjen etter påske, så da blir vel det litt tid på vannet også.

Q: Om du var fanget på en øde øy, hva ville du tatt med deg, om du fikk velge én ting?

A: En billett hjem!

Q: Takk, har du ellers noe på hjertet?

A: Bare følgende leveregel: Livet er kort, lev det godt!