Stavanger’s got talent!
Stemningen var elektrisk da Clarion Hotel Energy i Stavanger inviterte 1000 håpefulle til å vise frem sitt servicetalent, heter det i en pressemelding fra Clarion Hotels.
– Responsen har vært overveldende. Stavanger har definitivt mange talenter, sier Sigurd Lindland, hotelldirektør ved Clarion Hotel Energy.
Totalt 1000 deltok i audition, inkludert over 100 søkere fra hele verden, via Skype.
– Talentjakten skal gi alle muligheten. Det spiller ingen rolle om du er ung eller gammel, heter Ali eller Ola, har lang eller ingen erfaring. Vi er opptatt av å møte mennesket bak søknaden. Det er mennesker vi ansetter, ikke CV-er. På samme måte er dette en mulighet for deltakeren til å få vist frem mer av seg selv, sin personlighet og sitt talent, sier Lindland.
En innovativ rekrutteringsprosess
Talentjakten består av fem steg. Det første er en audition, der hver deltaker har to minutter til å presentere seg selv. Neste steg er workshops. Deretter følger det tradisjonelle dybdeintervjuet, og til sist referansesjekk og ansettelse. Det er resultatene fra hele prosessen, samt CV og søknad, som til slutt avgjør hvem som får jobben. På det femte steget tas de nyansatte opp i Clarions eget talentutviklingsprogram, «Passion at Clarion».
– Talentjakten svarer på noen av utfordringene ved tradisjonell rekruttering. I dag blir mange spennende kandidater silt ut tidlig i prosessen, på grunn av tilfeldigheter. I Talentjakten får alle søkere like vilkår, sier Katalin Paldeak, konserndirektør for Clarion Hotel.
Jakter på servicetalent
Talentjakten har tidligere vært arrangert i både Trondheim og Tromsø, i tillegg til i Sverige. Talentjakten arrangeres i tett samarbeid med NAV, som er tilgjengelige for å svare på spørsmål rundt arbeidssøkerprosessen, samt hjelpe deltakerne som ikke blir ansatt videre i jobbsøkerprosessen.
– Våre hoteller er aldri bedre enn sine medarbeidere. Fellesnevneren for våre hoteller, er ansatte som har et servicetalent. Vi er på jakt etter mennesker som er en god match for oss, som har en ekte lidenskap for å yte superb service, avslutter Lindland.