Scandic vant tilgjengelighetspris – invitert til å tale ved FNs kontor i Wien

Scandics tilgjengelighetsstrategi er blitt kåret til verdens mest innovative tilgjengelighetsprosjekt. Bak den prestisjefylte kåringen står Zero Project, en organisasjon bestående av mer enn 3000 funksjonshemningseksperter i over 150 land, forteller hotellkjeden i en pressemelding.

Prisutdelingen holdes på Zero Project-konferansen på FNs kontor i Wien. Scandic er invitert inn for å motta prisen og snakke om sitt arbeid med å gjøre hotellene tilgjengelig for alle.

– Dette er en fantastisk anerkjennelse av det viktige arbeidet alle i Scandic gjør hver eneste dag, for å forbedre tilgjengeligheten for våre gjester – fra ledergruppen til alle medarbeidere på hotellene, sier Even Frydenberg, konsernsjef for Scandic Hotels Group.

Går foran i bransjen

Scandics tilgjengelighetsarbeid ble valgt som det vinnende prosjektet av Zero Projects nettverk av eksperter fra hele verden. Hotellkjeden vil motta prisen på Zero Project-konferansen, som arrangeres 21. til 23. februar på FNs kontor i Wien.

Scandics tilgjengelighetsambassadør, Magnus Berglund, er invitert til å snakke om hotellkonsernets innovative praksis og tilgjengelighetsstrategi, som har høstet anerkjennelse verden over. Strategien inkluderer Scandics tilgjengelighetsstandard, en sjekkliste på 135 punkter, som er laget for å kunne gi gjester med spesielle behov et høyt servicenivå. Tilgjengelighetsstandarden omfatter hele Scandics tilbud, og er en integrert del av alle produkter og tjenester på hotellene. I tillegg gjennomgår Scandics 16.000 medarbeidere interaktive nettkurs om tilgjengelighet med tester, tips og instruksjonsvideoer, som viser hvordan man kan tilby den beste servicen til personer med nedsatt funksjonsevne.

En viktig målsetting for Scandic er å skape fantastiske hotellopplevelser for alle, og som den største hotellkjeden i Norden, har den mulighet til å bidra til positiv forandring i hele bransjen.

– Vi har arbeidet dedikert og strategisk med tilgjengelighet i mange år, og det er blitt en viktig del av Scandics DNA. Det som gjør oss mest stolt, er når gjester forteller oss at når de bor på Scandic, behandles de som hotellgjester, ikke som personer med nedsatt funksjonsevne, sier Magnus Berglund, tilgjengelighetsambassadør.

Zero Project

Zero Project fokuserer på rettigheter for funksjonshemmede over hele verden. Det er en plattform der man deler de mest innovative og effektive løsningene på problemer som mennesker med funksjonshemming står ovenfor. Deres hovedmål er å bidra til å skape en verden fri for hinder. Med et voksende nettverk av over 3000 funksjonshemningseksperter i over 150 land, forsøker Zero Project å identifisere de mest innovative og effektive prosjektene og metodene som forbedrer livet for funksjonshemmede. Les mer om Zero Project.

Foto: En mobil lift hos Scandic. Foto fra Scandic Hotels.