Qatar Airways kåret til ‘Årets flyselskap’ av Skytrax for sjette gang

Flyselskapet fikk også ytterligere fem priser, inkludert verdens beste Business Class, verdens beste Business Class Airline Lounge, verdens beste Business Class Airline Seat, verdens beste Business Class Onboard Catering og beste flyselskap i Midtøsten.

DOHA, Qatar: Qatar Airways har blitt kåret til ‘Årets flyselskap’ av Skytrax, kjent som Oscar-utdelingen for flybransjen. Flyselskapet troner på toppen av bransjen etter å ha vunnet hovedprisen for sjette gang på rad (2011, 2012, 2015, 2017, 2019 og nå 2021).

Denne uken publiserte Qatar Airways årsrapporten for 2020/21, som dekker et utfordrende år med den pågående COVID-19-pandemien som har forårsaket omfattende tap av trafikk og inntekter i flybransjen. Dette året rapporterer Qatar Airways Group et driftstap på $288 millioner, 7 prosent mindre sammenlignet med året før.

Konsernet oppnådde en betydelig forbedring i brutto driftsresultat på $1,6 milliarder dollar sammenlignet med $1,4 milliarder året før. Mens konsernets flyfrakt-avdeling, Qatar Airways Cargo, beholdt sin posisjon som verdens største flyfrakt-aktør og økte sin markedsandel i løpet av 2020/21. Cargo har mer enn tredoblet de daglige leveransene under pandemien. I mai 2020 satt de rekord med 183 flyreiser i løpet av én dag.

Skytrax-prisene er en anerkjennelse av flyselskapets innsats gjennom et utfordrende år. Qatar Airways-sjef, Akbar Al Baker, ser tilbake på det vanskeligste året i selskapets historie og sier: «Det er tre ord som best beskriver Qatar Airways sin innsats det siste året: styrke, motstandsdyktighet og forpliktelse. Styrke til ikke å vike unna fra risiko eller vanskelige beslutninger, motstandsdyktighet til å holde fokus og ikke la oss usikkerheten overvinne oss, og forpliktelse ved å aldri avvise våre løfter til kunder, partnere og ansatte. ”

I tillegg til den prestisjetunge prisen ‘Årets flyselskap’, fikk flyselskapet også anerkjennelse for sin luksuriøse Al Mourjan Lounge, som ble kåret til verdens beste Business Class Airline Lounge. Samtidig forblir den patenterte Qsuite den klare lederen innen Business Class-luksus etter å ha blitt kåret til verdens beste Business Class Airline Seat, med premium-kabinen som ble kåret til verdens beste Business Class for femte år på rad. Mat- og drikketilbudet om bord ble også anerkjent da Qatar Airways tok prisen for verdens beste Business Class Onboard Catering.

Til slutt ble flyselskapet også kåret som beste flyselskap i Midtøsten, som understreker at passasjerene foretrekker Qatar Airways i regionen. Qatar Airways ble også det første globale flyselskapet som mottok Skytrax COVID-19 Safety Rating i januar 2021 mens flyselskapets knutepunkt, Hamad International Airport, nylig ble kåret til verdens beste flyplass 2021.

«Å bli anerkjent som verdens beste flyselskap for sjette gang er en utrolig prestasjon for flyselskapet vårt, og jeg vil takke våre lojale kunder for denne prisen. Etter et av de mest utfordrende årene i flybransjens historie, er denne prisen en viktig anerkjennelse for alt det harde arbeidet fra hele Qatar Airways-familien”, sier administrerende direktør i Qatar Airways Group, Akbar Al Baker.

Skytrax sin administrerende direktør, Edward Plaisted, sier: «Å bli kåret til verdens beste flyselskap er en stor anerkjennelse av Qatar Airways sine høye standarder. Å vinne denne utmerkelsen for sjette gang er en bemerkelsesverdig prestasjon. Vår årlige undersøkelse avgjøres av flybransjens kunder som stemmer fram det flyselskapet de anser som best. Det er klart at kundene oppfatter at Qatar Airways har opprettholdt sine høye standarder for innovasjon og service.”

Hele listen over priser som Qatar Airways vant ved World Airline Awards 2021 av Skytrax:

  • Airline of the Year
  • World’s Best Business Class
  • World’s Best Business Class Airline Lounge
  • World’s Best Business Class Airline Seat
  • World’s Best Business Class Onboard Catering
  • Best Airline in the Middle East

Skytrax World Airline Awards er uavhengige og upartiske, og ble introdusert i 1999 for å tilby en global kundetilfredshetundersøkelse. Reisende over hele verden stemmer i det som er den største flypassasjertilfredshetsundersøkelsen for å avgjøre prisvinnerne.