Ukens navn: Jørgen Ljunggren
Jørgen Ljunggren
Direktør
Radisson Blu Airport Hotel, Gardermoen
– Du har jobbet for Radisson Blu Airport Hotel en stund, hvordan er det å være direktør for dette hotellet?
– Det er utfordrende, gøy, stimulerende og interessant. Det er et hotell der det alltid skjer noe og vi har dyktige ansatte som gjør at vi klarer de nye utfordringene vi står foran.
– Dere har en spesiell beliggenhet, med bare et par minutter å gå fra flyplassen. Når ble hotellet bygget og hva var visjonen den gang?
– Hotellet ble bygget og åpnet dørene i september 1998, i forbindelse med åpningen av den nye hovedflyplassen. Visjonen den gangen var å bli markedsledende og et internasjonalt flyplasshotell. Hotellet skal være det perfekte terminalhotellet, men idet du går inn dørene, skal du ikke ha følelsen av å være på en flyplass. Vi skal være en «oase», hvor man kan ha møter og overnatting uten å føle at du er på selve flyplassen.
– Var dere det første hotellet som etablerte seg på Gardermoen?
– Nei, men vi var det første og eneste terminalhotellet. I dag er det to terminalhotell på Gardermoen, Radisson Blu Airport Hotel og Park Inn Oslo Airport.
– Hvordan ser utviklingen for hotellene på og rundt Gardermoen ut nå?
– I løpet av fjoråret åpnet det tre nye hoteller, med en total kapasitet på 846 nye rom på Gardermoen. Det ser nå ut som om utviklingen har stoppet opp, og jeg er ikke kjent med noen nye prosjekter i området. Den store kapasitetsøkning vil resultere i lavere beleggstall. Gardermoen generelt nyter godt av økende markedsandeler innenfor kurs- og konferanse, og ferie- og fritidsreisende.
– Kan du fortelle litt om trender og nyheter som du ser er under utvikling?
– Det finns mange muligheter, og fremtiden ser lys ut. Gjestene blir mer og mer bevisst på kvalitet og service. Det er derfor viktig å hele tiden fornye seg og utvikle eller videreutvikle våre spennende konsepter.
– Og du selv da, hva er dine ambisjoner for deg, dine ansatte og hotellet?
– Vi skal fortsette å være markedsledende og være førstevalg for jobbsøkende og ansatte.
– Det er stort fokus på service i bransjen, fortell litt om deres filosofi på området.
– Vi har en klart definert filosofi om hvordan vi skal yte den beste servicen, «Yes I can!«. Vi har hatt stor suksess med denne filosofien i mange år. Det dreier seg om å ha en positiv holdning, og si ja, dette gjelder alle ansatte på hotellet. Det meste kan la seg ordne til gjestens tilfredshet. Yes I can! handler om kompetanse og selvstendighet: kompetente medarbeidere som kan ta beslutninger på egenhånd.
– Kan du fortelle oss om din bakgrunn, før du begynte som hotelldirektør for dette hotellet?
– Jeg flyttet til Norge i november 1996, på grunn av jobben. Jeg begynte som resepsjonssjef på Radisson Blu Tromsø Hotel. Deretter flyttet jeg til Oslo og var med og åpnet dette hotellet som resepsjonssjef. I 2000 valgte jeg å forlate Radisson og begynte som direktør på Rica Oslo Hotel, der var jeg i seks år. I 2006 begynte jeg som hotelldirektør på Radisson Blu Nydalen hotell. Etter nærmere halvannet år ble jeg tilbudt denne jobben. Å få komme tilbake til Radisson Blu Airport Hotel var en stor drøm som gikk i oppfyllelse.
– Hva slags leder er du?
– Det er viktig for meg at den ansatte trives på jobben og at hun eller han også har et privatliv ved siden av jobben. Jeg er en leder som gir tillit og er dyktig på å bygge team. En bedrift med god bedriftskultur, med tillit blant de ansatte, har et bedre grunnlag for fleksibilitet og handlekraft i organisasjonen. Noe som er meget viktig i hotellnæringen.
– Hva gjør du på fritiden?
– Fritiden går til familien. Med to barn blir det en del tid på fotballbanen og i ishockeyhallen. Noe jeg gleder meg til.
– Hvis du fikk anledning til å studere på nytt, hva ville du valgt og hvorfor?
– Da ville jeg blitt håndverker, for å skape noe med hendene.
Redaksjonell tilføyelse: I førsteutgaven av Møtebørsen 2011-magasinet kom vi dessverre i skade for å omtale Jørgen Ljunggren som direktør også for Park Inn Oslo Airport. Det stemmer ikke, noe vi beklager så mye.