Skandinavia opplever stor vekst av asiatiske besøkende

Skandinavia opplever for tiden en stor vekst av besøkende fra Asia. Et samarbeid mellom DFDS og en rekke skandinaviske reiseoperatører har vært med på å åpne dørene for et raskt voksende marked, forteller rederiet i en pressemelding.

– Turistene fra Asia kommer for å oppleve den flotte naturen vår, spesielt de norske fjordene, shoppe unike designvarer, og utforske de kulturrike hovedstedene våre, forteller Flemming Bruhn, direktør i VisitDenmark.

Tall fra VisitDenmark viser at asiater står for 600.000 overnattinger i Danmark i 2016 – en fordobling siden 2010.

Spesielt kineserne står for et stort antall overnattinger, og de er en interessant kundegruppe for en operatør som DFDS.

– Kinesere er vanligvis ikke så reisevante som japanere, og de vil gjerne oppleve de helt klassiske severdighetene, som Den Lille Havfrue, Nyhavn og Amalienborg. De fleste kineserne reiser hit med gruppereiser som besøker både Danmark, Norge, Sverige og Finland. Her har DFDS et attraktivt produkt, fordi båtturen er en enkel og naturlig vei mellom de to landene, mener Flemming Bruhn.

Fruktene av en målrettet innsats

De seneste årene har DFDS opplevd en stor tilstrømning av turister fra Asia. Fra 2015 til 2016 har rederiet hatt en vekst på gruppereisende fra Thailand på 46 prosent, mens antallet turister fra Sør-Korea på gruppereiser har steget med 33 prosent.

Den samlede veksten på gruppesalg er syv prosent fra 2015 til 2016, mens salget av individuelle, online-bookede reiser har vokst med 51 prosent på tre år.

– Det er fruktene av en stor turismefremmende innsats på de asiatiske markedene som nå høstes, sier Nancy Anna Djurhûûs, Head of International Market hos DFDS.

– Vi ser på innsatsen som en fellesinnsats med andre nordiske aktører og konkurrenter. På workshops i Asia har vi solgt Norden som en samlet destinasjon, og sammen har vi skapt et felles nordisk brand, som har styrket gruppesalget. Når det gjelder online-salg, har vi via tilstedeværelse på sosiale medier vært gode til å nå ut til den yngre målgruppen, som typisk booker reisen selv, forteller hun, og ser et stort potensial i det asiatiske markedet.

– Ved inngangen av 2017 ser vi at den økte aktiviteten fortsetter, og derfor forventer vi fortsatt høy vekst i 2017 i dette segmentet.

Natur, kultur og flæskesteg

Ivan Tang og hans kone fra Hongkong er blant turistene som har funnet veien til Skandinavia.

– Vi har kommet hit for å oppleve den flotte naturen, som er veldig annerledes fra den vi kommer fra. Jeg er historielærer, og er også interessert historie og kultur, som byene er rike på. Vakre slott, karakteristiske bygninger og gode museer er det mange av, og så liker vi maten veldig godt. Vi har smakt flæskesteg, sild og fiskefilet med remulade, forteller Ivan Trang som godt kunne tenke seg å komme tilbake igjen om et par år.

Økningen i antall reiselystne kinesere, som Ivan Trang, merkes godt, også i Norge. Her står kineserne for det høyeste antallet overnattinger i de skandinaviske landene. Interessen hos kinesiske turister  skyldes et godt samarbeid mellom de nordiske reiseoperatørene, mener Per Holte, spesialrådgiver i Innovasjon Norge, som profilerer norske reisemål i utlandet.

– Vi var tidlig ute i 2014, da kineserne fikk tillatelse til å reise ut av landet. Men ingen gjør noe alene i Kina, så istedenfor å konkurrere, har vi satset på å opparbeide et sterkt samarbeid mellom reiseoperatørene i Norden. Tidligere kombinerte kinesiske turister Skandinavia med eksempelvis Tyskland eller Frankrike. Nå bruker de i større grad hele ferien i de nordiske landene, og det nyter vi godt av alle sammen, sier Holte.

Foto: Kinesiske turister i Skandinavia. Foto fra DFDS.