Nytt skandinavisk lavprisselskap

Feel air-maskin

Skandinavia får nå sitt første lavprisselskap som kun vil fly langdistanseflygninger. Selskapet Feel Air er i ferd med å avslutte en emisjon på 240 millioner kroner, sammen med DnB NOR Markets, og de første flyene letter fra Arlanda og Gardermoen i 2010, heter det i en pressemelding fra selskapet. Åpningsrutene går til New York og Bangkok.

– Historisk sett har det største hinderet for å etablere flyselskaper vært behovet for betydelige  investeringer, og risikoen for å ikke få skalafordeler raskt nok. I dag er leasingkostnaden på nye fly  historisk lav, og bakkehåndteringen kan outsources til store, profesjonelle partnere. Det gjør at det ikke er behov for investeringer for disse tjenestene. I tillegg har vi en flåteutnyttelse i verdensklasse, på 16,7 timer per døgn, som gir oss umiddelbare skalafordeler, sier administrerende direktør Kai Holmberg i Feel.

Med 240 millioner kroner er selskapet meget komfortable med den økonomiske situasjonen.

– Ut fra vårt operative behov, kunne vi startet opp med mindre, men Luftfartstilsynet stiller høye  krav til garantikapital. Som for alle flyselskaper, er drivstoff den minst forutsigbare kostnaden, men denne har vi bygd komfortable sikringsrammer rundt. Med en forsiktig budsjettering på inntekter, og et kostnadsbudsjett der drivstoff øker markant de neste kvartalene, skal vi likevel ha positiv EBITDA i 2011, sier han.

Feel Air-gründerne Otto Lagarhus og Kai Holmberg.
Feel Air-gründerne Otto Lagarhus og Kai Holmberg.

Feel Air har privatpersoner som sin primære målgruppe, og de første rutene går til New York og  Bangkok. IATA, International Air Transport Association, har en vekstprognose på 4,9 prosent årlig for bransjen, og hele seks prosent for lavprisselskapene.

– Det betyr at den underliggende substansen i bransjen er god, til tross for at nettverksselskapene taper. I finanskrisetider tar lavprisselskapene store markedsandeler. Det skandinaviske markedet for langruter er underutviklet, og det er ikke mulig for nettverksselskapene å konkurrere på pris når vi nå starter med blanke ark, sier Holmberg.
 
Holmberg er tidligere konserndirektør i VIA Travel Group, og er én av gründerene i Feel Air. Holmberg  er  reiselivsentreprenør, og har arbeidet med byrå, verdikjedeutvikling, teknologi og hotell de siste tolv årene. Han har med seg tidligere Luftfartsdirektør Otto Lagarhus, som har lang erfaring i ulike ledelsesposisjoner i SAS, blant annet som konserndirektør med ansvar for flyproduksjonen. Lagarhus har i de senere år vært rådgiver for en rekke kjente internasjonale flyselskaper, på området sikkerhet og kvalitet.
 
Holmberg og Lagarhus har ansatt meget erfarne ledere i de andre nøkkelfunksjonene og ser nå frem til å få hele organisasjonen på plass.

– Mange kolleger i flybransjen synes det er spennende å få være med i oppbygningen av et nytt  skandinavisk  selskap,  det  skjer  jo  ikke  hver  dag.  Derfor  har  vi  fått  på  plass  en  meget kompetent ledelse fra dag én. Og rundt det hele bygger vi en ”Feel Good” merkevare, service og selskapskultur, som skal engasjere alle som er med, avslutter Kai Holmberg.