Synlighet for Innovasjon Norge

Per Arne Tuftin

Synlighet AS har vunnet konkurransen om å bli mediebyrå for søkemotorannonsering for Innovasjon Norge og VisitNorway i 2010. Totalt budsjett for annonseringen er fire millioner kroner, skriver selskapet i en pressemelding.

«Det ble hentet inn tilbud fra de fleste ledende byråer innen søkemotormarkedsføring til anbudskonkurransen, og Synlighet As er derfor svært glade for tilliten fra Innovasjon Norge,» heter det videre i kommunikeet.

– Internett og søkemotorer er en av de viktigste kildene turistene bruker når de planlegger en ferie. I lys av dette har vi valgt Synlighet for å hjelpe oss med vår søkemotorstrategi, for å sikre at VisitNorway til enhver tid har maksimal eksponering, og er lett tilgjengelig for turistene. Valget falt på dem fordi de har bred erfaring med internasjonale SEM-kampanjer, og kan vise til svært gode resultater, sier Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Søkemotorannonsering går kort fortalt ut på at en annonsør får vist sin annonse når en bruker søker på de ordene annonsøren har valgt. Google er verdens største søkemotor, og derfor også den største kanalen for søkemotorannonsering på verdensbasis. Den Google AdWords-kontoen som Synlighet nå skal føre videre, omfatter annonsering på elleve språk, og inneholder i dag totalt ca 4000 søkeord. Antallet språk skal beholdes, og Synlighet regner med å øke søkeordsmengden betraktelig.

– 100.000 er et mer relevant antall, med tanke på mangfoldet i det Norske reiselivet, som VisitNorway skal markedsføre, sier Jørgen Brunborg-Næss. Han var med å starte Synlighet i 2003, og blir prosjektleder for leveransen til Innovasjon Norge.

Også Googles norgeskontor gleder seg til å se en positiv utvikling for VisitNorway.

– Hver dag er det rundt 100 millioner reiserelaterte søk i Europa.  Mange av dem som søker, er potensielle turister til Norge, men frem til i dag har norsk reiseliv i liten grad utnyttet den muligheten som finnes innen denne målgruppen. De som søker på fjorder og midnattsol, har endt opp med å se reklame for Chile eller Alaska. Synlighet har jobbet lenge med søk, og bevist flere ganger at de kan skape gode resultater for kundene sine. Jeg er derfor veldig optimistisk med tanke på at de kan skape gode resultater for norske reiseliv. Vi ønsker begge to lykke til med en stor og viktig jobb, sier Jan Grønbech, Country Manager for Google i Norge.

Foto: Per Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge.