- Reiselivets Oscar-kveld: Priser, prestisje og jubel da HSMAI hedret årets beste i bransjen
- Finalistene til HSMAI Awards Norway 2024 er…
- Meld deg på HSMAI Europe Power-Up – SoMe and influencers – The New Era of Reaching Customers!
- HSMAI Awards Norway 2024
- Nytt og spennende år - Møte- og Eventbørsen, Awards, ECC og mer!
Japansk hardangerdilla
I to år har det eksistert noe så eksotisk som en Japan-Hardanger-klubb, som har til formål å styrke den gjensidige forståelsen av de to kulturene, som må antas å være en interessant utfordring.
Klubben, som avvikler jevnlige arrangementer, både i Hardanger og Japan, har blant annet som mål å bidra til økt turisme mellom de to destinasjonene – i den grad Japan, og endog Hardanger, kan betegnes som én.
Tidligere på vårparten fikk kulturutvekslingsbegrepet ny mening, skriver Hotel Ullensvang i en e-post. I et tradisjonelt japansk bryllup i Tokyo ble det fraktet inn flybåret syltetøy fra Lutro Gard i Hardanger, som hver av bryllupsgjestene fikk med som personlig gave, med påført navn.
Edmund Utne fra Hotel Ullensvang, som var i Japan for anledningen, gjestet også den norske ambassadens hardangerseminar i Tokyo, der han disponerte en time til å fortelle om Norge og Hardanger, og viste frem lokale produktprøver.
Utne kan for øvrig også fortelle at Scandinavian Tourist Board i Asia nylig sendte to vakre misser, Miss Universe Japan 2009 og 2010, til Hardanger for en foto-shoot i hotellhagen.
Hardanger gjør med andre ord mer enn sin skjerv i japansk markedsføring av Norge som turistdestinasjon.
Den språkmektige vil kanskje ha glede av å besøke Japan-Hardanger-klubben på nett.