TV-stjerne skal selge Norge

Eastenders-stjernen David Spinx i Norges-reklame

I den engelske TV-serien Eastenders spiller han drukkenbolten Keith Miller. Nå har skuespilleren David Spinx fått drømmejobben. Han reiser Norge rundt med et filmteam og opplever ting veldig fjernt fra Londons East End. Filmene er Visitnorways nye storsatsing, og skal lokke flere turister til Norge, heter det i en pressemelding fra Innovasjon Norge.

Hva skjer når du tar en typisk engelsk sofasliter opp fra godstolen og dytter ham rundt i Norge med ett mål; å oppleve landet vårt? Gjennom tolv filmer følger vi TV- stjernen David Spinx opp på de høye fjelltoppene, ned i de dypeste dalene, ut i elva, opp på vidda, ned fra hesteryggen og ut på havet. Resultatet blir en annerledes filmserie, om en fyr som opplever ting han ikke kommer til å glemme. Teksten fortsetter under videoklippet.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=2T7RZOj_tzc

Bort med postkortreklamen

De tolv filmene som nå lanseres på visitnorway.com har fått navnet ”Stories for Life” og viser turistens møte med Norge. Innovasjon Norge ønsker med disse filmene å gå bort fra den typiske postkortreklamen av storslått natur, og fokusere mer på faktiske aktiviteter turistene kan oppleve i Norge.

– Mange tror man må være veltrent og sporty for å oppleve naturlandet Norge, David Spinx beviser at det ikke stemmer. Med disse filmene ønsker vi å vise at opplevelser i norsk natur er tilgjengelig for alle, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge Per-Arne Tuftin.

Enormt potensial

Per Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge.
Per Arne Tuftin, direktør reiseliv, Innovasjon Norge.

Filmprosjektet vil bli en ny del av Innovasjon Norges nettsider, visitnorway.com. Med gjennomsnittlig ni millioner besøkende hvert år, er dette et utstillingsvindu med store muligheter.

– Vi tror at filmene er så interessante at de vil bidra til enda flere besøkende på visitnorway.com, og at flere blir fristet til Norgesbesøk, sier Tuftin. Teksten fortsetter under videoklippet.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=QR5x_K6AKlY

Nå satser Innovasjon Norge på at også næringen faller for filmene, og at et samarbeid kan bidra til flere produksjoner. Tuftin tror dette vil styrke totalproduktet på visitnorway.com. De ulike filmene vil vise til faktiske bookbare produkter på visitnorway.com og fungerer som et supplement til den informasjonen som allerede er der i dag.

Flere videoer her, men du finner dem også i Visitsnorways egen kanal på YouTube.

Toppfoto: David Spinx i et skjermbilde fra én av videoene.