Rekordresultat for Norwegian

Bjørn Kjos, adm. dir. i Norwegian Air Shuttle. Fotograf: Kjetil Ree/Wikipedia

Norwegian legger i dag frem et resultat før skatt på 733 millioner kroner. Dette er selskapets beste kvartalsresultat noensinne. Kostnadene er kraftig redusert siden samme kvartal i fjor. Passasjerveksten i perioden er på 25 prosent, heter det i et kommuniké fra flykonsernet i dag.

Selskapet fraktet vel 3,8 millioner passasjerer i tredje kvartal 2010, 757.000 flere enn i tredje kvartal i fjor. Omsetningen i tredje kvartal var vel 2,8 milliarder kroner, en økning på 24,5 prosent. Produksjonen er økt med 34 prosent. Kabinfaktoren var på 80 prosent, til tross for sterk kapasitetsvekst. Enhetskostnadene er kuttet med seks prosent siden tredje kvartal 2009 og er nå NOK 0,41, inkludert drivstoff.

Norwegian-maskin ved landing. Fotograf: Hans Olav Nyborg/Norwegian
Norwegian-maskin ved landing. Fotograf: Hans Olav Nyborg/Norwegian

Kvartalsresultatet er også påvirket av at SAS nå har betalt boten på 175 millioner kroner, for industrispionasjen mot Norwegian.

– Vi er svært godt fornøyd med dette resultatet, som før skatt er det beste vi har levert. Lavere kostnader er for oss nøkkelen til økt konkurransekraft. Forutsatt konkurransemessig like vilkår fra myndighetenes side, er Norwegian meget godt posisjonert for å møte konkurransen om kundene. Innfasing av mange nye fly fremover vil få kostnadene ytterligere ned, samtidig som det gir en betydelig bedre reiseopplevelse for kundene. Når 737-300-flåten er helt ute i 2012, vil vi ha en meget kostnadseffektiv og enhetlig flyflåte, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Utvalgte nøkkeltall 3. kvartal 2010 (3. kvartal 2009)

  • Antall passasjerer: 3,8 millioner (3,1 mill.)
  • Omsetning: 2,8 milliarder kroner (2,3 milliarder kroner)
  • Fyllingsgrad (load factor): 80 prosent (82 prosent)
  • EBITDAR: 840 millioner kroner (669 mill. kroner)
  • EBITDA: 624 millioner kroner (515 mill. kroner)
  • EBT: 733 millioner kroner (519 mill. kroner)
  • Nettoresultat: 528 millioner kroner (375 mill. kroner)

Se detaljerte tall her (pdf).

Nye, kostnadseffektive fly

Hittil i år har Norwegian fått elleve helt nye fly fra Boeing-fabrikken. I desember leveres ytterligere to, nå med det nye Dreamliner-interiøret; Boeing SKY. Neste år får Norwegian 15 nye fly, samtidig som flere 737-300-maskiner fases ut. Når hele 737-300-flåten er faset ut i 2012, vil Norwegians flyflåte ha en snittalder på tre år.

Norwegians første fly med helt nytt interiør, leveres fra Boeing i begynnelsen av desember. Norwegian blir ”launch customer” i Europa med den nye kabinen. Konseptet er basert på Boeings ”Dreamliner”, og betyr en langt bedre reiseopplevelse om bord. De nye flyene levert fra og med i høst har en ny type bremser, som letter vekten og dermed reduserer drivstoffkostnadene. Neste år kommer ytterligere forbedringer på fly og motorer, som får drivstofforbruket ytterligere ned. Innen få år vil Norwegian dermed ha en av de nyeste, mest miljøvennlige og kostnadseffektive flyflåtene i Europa.

Flyleveranser Boeing 737-800:

  • 2010: 13 (11 levert – 2 i desember)
  • 2011: 15
  • 2012: 12
  • 2013: 10
  • 2014: 11
  • 2015: 5
  • 2016: 4

Foto: Bjørn Kjos, adm. dir. i Norwegian Air Shuttle. Fotograf: Kjetil Ree/Wikipedia