"SuperSpeed 1" settes i drift
Color Line øker kapasiteten mellom Norge og Danmark, heter det i en pressemelding fra rederiet. Tirsdag 1. februar settes «SuperSpeed 1» i normal drift mellom Kristiansand og Hirtshals, etter at skipet er bygget ut med en større restaurantdel, med plass til 450 gjester.
Mandag 31.januar ankommer fartøyet Kristiansand fra verftet STX i Helsinki, der utbyggingen av skipet er gjennomført i desember og januar. Skipet settes i linjetrafikk tirsdag 1.februar.
– Vi gleder oss stort til å få et nytt og større skip i ordinær trafikk igjen, og nå med Europas største pizzarestaurant på plass, sier linjedirektør Norge–Danmark Odd Grønberg.
Økt kapasitet
Utbyggingen har økt skipets kapasitet med 450 passasjerer eller 20 prosent. Det betyr at nye «SuperSpeed 1» nå kan frakte en halv million flere passasjerer i året, og vil få en kapasitet på 9000 passasjerer mellom Kristiansand og Hirtshals ved normal drift. I tillegg kommer kapasiteten til «SuperSpeed 2», med nærmere 7500 passasjerer.
– Dette er en kraftig utvidelse av skipet, som vil bety bedre plass for dem som reiser, og mindre kø i høysesongen, sier Grønberg. I tillegg til nye restaurantplasser, er det også bygget nye mannskapslugarer foran på skipet.
Vel gjennomført utbygging
Selve ombyggingen har kostet cirka 100 millioner kroner, og er gjennomført ved å utvide skipet med en ekstra modul akter, på dekk syv og åtte.
Mandag 3.januar ble den nye restaurantdelen løftet om bord på «SuperSpeed 1» ved verftet. Ombyggingen av skipet har gått helt etter planen.
Styrket satsing
Siden oppstarten i mars 2008, har nærmere tre millioner passasjerer reist med «SuperSpeed 1». Passasjer- og frakttallene viser at skipet har vært en suksess siden lanseringen.
Norge er en halvøy, der effektiv sjøtransport er viktig, blant annet for norsk industri og reiseliv.
– Utbyggingen er en viktig del av Color Lines ambisjon om å styrke satsingen på reiseliv og en miljøeffektiv sjøtransport mellom Norge og Danmark, med «SuperSpeed 1» og «SuperSpeed 2», sier konsernsjef Trond Kleivdal.
Color Line har også sikret seg opsjon på ombygging av «SuperSpeed 2», men dette er så langt ikke vedtatt.
Foto: SuperSpeed (foto fra Color Line)