Mat-fokus under Ski-VM

Oslo 2011

Fem restauranter i Oslo og omegn skal profilere norsk mat under Ski-VM, og kan smykke seg med merket ”Eat Norway – Pure & Tasteful” under Ski-VM i februar og mars, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

Ski-VM 2011 er lagt til Oslo og Holmenkollen. Skifesten foregår i tiden 23. februar til 6. mars, og samler titusenvis av mennesker i arenaene hver dag. Om kvelden fortsetter festen i sentrum, med kulturinnslag og premieutdeling på Universitetsplassen ved Karl Johans gate.

VM-meny

– Det er veldig gøy at så mange spisesteder vil være med i VM-samarbeidet, sa styreleder Svein Aaser i arrangørselskapet Osl2O11, da de 55 restaurantene ble presentert for pressen i januar. Serveringsstedene blir tydelig merket med en egen ”Eat Norway”-logo. De har utviklet en spesiell VM-meny, som er basert på norsk matkultur og med norske – gjerne sesongbaserte – råvarer. I Holmenkollen vil du bli møtt av Eat Norway-logoen, som signaliserer at norsk mat står på menyen.

Restaurantlaget til Ski-VM består av mer enn femti av de beste kafeene og restaurantene i Oslo, som alle har ønsket og lovet å sette et ekstra fokus på norsk mat under Ski-VM.

Viser frem norsk matkultur

I Spikersuppa foran Stortinget blir det et eget telt med salg av lokal mat fra ulike deler av landet. I tillegg vil sertifiserte VM-restauranter by på egne VM-menyer. De har Eat Norway-merket, med “Approved restaurant” på døren.

Et mål med matprosjektet er å skape begeistring og matglede hos norske og utenlandske gjester under Ski-VM. Gode matopplevelser vil styrke Oslos og Norges omdømme som matnasjon.

Norsk matglede

De sertifiserte restaurantene vil møte gjestene med sitt eget utvalg av retter. Som gjest kan du vente å finne stor bredde og variasjon i utvalg og presentasjon av norske råvarer.

Tilbudet strekker seg fra dem som har norsk meny som sin daglige profil, til noen av de etniske restaurantene, som vil vise frem norske råvarer, i for eksempel pakistansk, italiensk eller asiatisk drakt. Felles for dem alle er at kunnskap og faglig dyktighet er tatt i bruk for å vise norske og utenlandske gjester hva Norge har å by på.

Landbruks- og matdepartementet bidrar med 1,2 millioner kroner til prosjektet. Fiskeri- og kystdepartementet bidrar med 0,6 millioner kroner. Innovasjon Norge har bidratt med 0,7 millioner, fordelt med 50 prosent på Reiseliv og 25 prosent på henholdsvis Verdiskapingsprogrammet for Mat og Marint verdiskapingsprogram.

Målet med prosjektet «Norsk mat under Ski-VM» er å skape begeistring og matglede, og å bidra til at norske og utenlandske gjester får gode mat- og drikkeopplevelser under VM.