Vekst i reiselivet

Knut Almquist, adm. dir. i NHO Reiseliv (foto fra NHO Reiseliv)

SSBs overnattingstall for 2010 viser at flertallet av norske overnattingsbedrifter har opplevd vekst i 2010, skriver NHO Reiseliv i en pressemelding.

Det var 18,4 millioner overnattinger ved norske hotell i 2010, en oppgang på fire prosent, sammenlignet med året før. Både norske og utenlandske overnattinger gikk opp, med henholdsvis tre og åtte prosent (her menes muligens prosentpoeng, red. anm.).

USA gikk mest opp av de store utenlandske markedene, med 51.000 flere overnattinger. Dette er en økning på hele 21 prosent (poeng? red. anm.), sammenlignet med fjoråret.

– Det er godt å se at det er vekst i reiselivet, men det er viktig å understreke at næringen har vært nede i dyp bølgedal, på grunn av finanskrisen, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Knut Almquist.

Fra Tyskland økte tallet overnattinger fra 664.000 til 709.000 fra 2009 til 2010. Dette tilsvarer en økning på syv prosent (skal i alle fall være prosentpoeng, red. anm.). Tallet på overnattinger fra Storbritannia og Nederland falt i samme periode, med henholdsvis én og to prosent (som over, red. anm.). Tallet på kurs- og konferanseovernattinger og yrkesovernattinger gikk opp med tre og to prosent (som over, red. anm.) i 2010. Sammenlignet med året før, gikk ferieovernattinger opp med syv prosent (som over, red. anm.), eller 555.000 flere overnattinger.

– I 2010 ba NHO Reiseliv om målrettede markedsføringsmidler til det norske og det nordeuropeiske markedet. Dette ser vi heldigvis resultater av nå. Økt målrettet markedsføring mot disse markedene må derfor fortsette, sier Knut Almquist.

Tallene fra SSB viser at omsetningen for hotellene gikk opp med fire prosent (som over, red. anm.), fra 10,3 milliarder til 10,7 milliarder, sammenlignet med 2009. Prisen per rom gikk ned fra 863 til 859 kroner.

NRK Lørdagsrevyen lagde en fyldig reportasje. Saken ser du her (spol 13.08 ut i sendingen).

Landsoversikten fra SSB finner du her.

Foto: Knut Almquist, adm. dir. i NHO Reiseliv (foto fra NHO Reiseliv)