Utenlandsk kongressdobling?

Fra møtesalen under HSMAI Møtebørsen 2011 på Radisson Blu Scandinavia Hotel. Fotograf: Catharina Wandrup/Knut Joner

Norske hoteller har årlig 470.000 gjestedøgn knyttet til internasjonale kongresser. Norway Convention Bureau tror dette tallet kan dobles innen 2025. I mars var antallet overnattinger knyttet til kurs og konferanse 6,7 prosent høyere i 2011 enn i 2010. Internasjonale kongresser er et stabilt, voksende og lønnsomt marked. Hvert år arrangeres omkring 10.000 slike kongresser rundt om i verden. 300 av dem avholdes i Norge, heter det i en pressmelding fra byrået.

– Norge har mange forutsetninger for å lykkes i det internasjonale kongressmarkedet. Vi kan doble antallet, og bør passere én million gjestedøgn innen 2025. Ved å forene de gode kreftene, fokusere tydelig og å gjøre en solid satsing, mener vi i Norway Convention Bureau at dette er høyst realistisk, sier administrerende direktør Bente Bratland Holm.

– Den norske reiselivsnæringen tjener nesten to milliarder på internasjonale kongresser hvert år. Av dette er 35 prosent knyttet til selve hotellovernattingen. Med relativt små, men målrettede investeringer kan beløpet dobles til fire milliarder, fortsetter hun.

Tålmodighet og forståelse av det særegne kongressmarkedet er nødvendige forutsetninger for å lykkes. Det er som regel enkeltpersoner innenfor sterke fagmiljøer som bidrar til å få kongressene til Norge. Og beslutningsprosessen kan gjerne ta flere år.

– Det tar fra to til åtte år fra kongressen blir planlagt til den går av stabelen. Det betyr at langsiktighet er viktig. Det er forståelig at hotellene bruker markedsbudsjettet til å fylle hotellet raskt heller enn å gjøre en langsiktig investering. Men da går man glipp av gjester som i gjennomsnitt legger igjen 3500,- til 4000,- per dag. Kunsten er å finne den rette balansen mellom det kortsiktige og det langsiktige, sier Bente Bratland Holm.

Hotellstatistikken fra Statistisk Sentralbyrå viser en tydelig vekst i kurs- og konferansemarkedet i 2011. For mars er veksten 6,7 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Kurs- og konferansemarkedet er i vekst, og er viktig for veldig mange hoteller. Veksten internasjonalt er også betydelig, og bør være et interessant marked for mange, avslutter Bente Bratland Holm.

Foto: Fra møtesalen under HSMAI Møtebørsen 2011 på Radisson Blu Scandinavia Hotel. Fotograf: Catharina Wandrup/Knut Joner