- HSMAI med kraftig satsing i Norge!
- Feiring av suksess og fremragende prestasjoner: Reiselivsbransjens beste ble hedret på HSMAI Awards Norway 2023
- De nominerte til HSMAI Awards Norway 2023 er…
- Connecting Future Leaders er tilbake igjen torsdag 14. mars på Scandic Solli!
- Meld deg på Møte- og Eventbørsen 2024!
Håndbok for enklere skilting
En ny håndbok skal hjelpe reiselivsdestinasjoner i Norge med å skape tur – og aktivitetstilbud som følger den internasjonale standarden for skilting og gradering, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.
– En nasjonal standard for skilting og gradering av turløyper er viktig for å heve kvaliteten på det norske vandreproduktet. En slik standard vil styrke vår posisjon i konkurranse med andre nasjoner som tilbyr denne type aktivitet. Den nye håndboken vil gjøre jobben lettere for destinasjoner, sier Per-Arne Tuftin reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
Løyper i rødt, blått og svart
Nasjonal standard for merking og gradering av turløyper, som prosjektet er en del av, bygger på samme graderingssystem som brukes om vinteren, der turgåere kan velge mellom grønn, blå, rød og svart løype.
Prosjektet har som målsetting at 15 av de største vandredestinasjonene i Norge innen utgangen av 2012 skal ha tatt i bruk et felles informasjonssystem for vandring, sykling, langrenn og andre aktuelle aktiviteter.
– Den nye og reviderte håndboka blir et viktig hjelpemiddel for alle som skal gjøre den praktiske jobben med skilting og gradering. Her får de vite hvordan de ulike skiltene skal se ut, hva som ligger til grunn for de ulike graderingene (blå, grønn, rød og svart) og hva slags type informasjon som bør gis til brukerne. I tillegg er det utviklet 15 symboler for ulike aktiviteter, med hovedvekt på vandring, langrenn og sykling, sier prosjektleder for Innovativ Fjellturisme AS, Ingrid Solberg Sætre.
Felles satsing
Innovativ Fjellturisme as leder det toårige prosjektet for Skilting og gradering av turløyper og andre aktivitetstilbud. Prosjektet gjennomføres med økonomisk bistand fra Innovasjon Norge, og i tett samarbeid med Den Norske Turistforening, NCE Tourism Fjord Norway, markedsorganisasjonen Fjell-Norge og Nordnorsk Reiseliv as.