Høy punktlighet og passasjervekst

Norwegian-maskin ved landing. Fotograf: Hans Olav Nyborg/Norwegian

Passasjerveksten fortsatte for Norwegian i august måned, samtidig som punktligheten i Norge lå på over 95 prosent. Totalt fløy mer enn 1,5 millioner passasjerer med selskapet, en økning på 19 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. Fyllingsgraden var også høy, 82 prosent, skriver selskapet i en pressemelding.

I august i år fløy 1.526.755 passasjerer med Norwegian. Den totale trafikkveksten (RPK) økte med 26 prosent. Kabinfaktoren var på 82 prosent i august, opp tre prosentpoeng fra august 2010.

Bjørn Kjos– Flere fabrikknye fly, bredbånd om bord og, ikke minst, en meget høy punktlighet og regularitet, blir satt pris på av våre reisende. Det er inspirerende å se at et stadig bedre flytilbud gir seg utslag i så gode trafikktall, sier administrerende direktør Bjørn Kjos (t.h.).

Punktlighet over 95 prosent

I Norge hadde Norwegian en punktlighet på 95,3 prosent i august, ifølge Avinors statistikk. Medregnet charterflyvningene, var punktligheten 94,5 prosent. Også i Sverige og Danmark var punktligheten godt over 90 prosent. Totalpunktligheten var 90 prosent, samtidig som selskapet opererte tilnærmet 100 prosent av de planlagte flyvningene i august. I løpet av en hel måned, måtte kun fire av 11.468 avganger kanselleres, en regularitet på 99,97 prosent.

Mer miljøvennlig flytrafikk

Norwegian vil bidra til en mer bærekraftig luftfart, og har som klart mål å redusere selskapets CO2-utslipp med 25 prosent per passasjer i perioden 2008 til 2015. Nye og mer drivstoffgjerrige fly er det absolutt viktigste bidraget til utslippsreduksjon. I løpet av det siste året, har Norwegian faset inn 18 fabrikknye Boeing 737-800-fly. I august i år var CO2-utslippet per passasjerkilometer ni prosent lavere enn på samme tid i fjor.

Toppfoto: Norwegian-maskin ved landing. Fotograf: Hans Olav Nyborg/Norwegian