airberlin vinner ÖkoGlobe 2011

En airberlin-maskin i lufta

Som første flyselskap har airberlin vunnet ÖkoGlobe 2011. Miljøutmerkelsen for banebrytende innovasjoner for bærekraftig mobilitet, fikk airberlin for foretakets program «Økoeffektiv flyvning». Prisen ble overrukket i Karlsruhe av DEVK Versicherungsgruppe og ÖkoGlobe-Institut, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Programmet «Økoeffektiv flyvning» inneholder en katalog av tiltak fra områdene teknologi, flydrift, Operations og Controlling, der det spares dyrt drivstoff og miljøskadelige utslipp unngås. Tiltakskatalogen er resultatet av en koordinering på tvers av avdelingene hos airberlin, som ble implementert i 2008, og i mellomtiden har virket fortløpende.

Til de fremragende eksemplene på utslippsreduksjon hører vektreduksjon om bord. Lettere seter, papirløs cockpit, vogner i vektredusert aluminium og nye tepper, har ført til en innsparing på 5000 tonn kerosin. Videre opplæres flypersonalet i egnede flyvningsteknikker, der ikke bare utslippet av skadelige stoffer, men også støyutslippet blir redusert.

Det mest betydelige bidraget til forbedret miljøbilanse hos airberlin, er den kontinuerlige flåtemoderniseringen og rengjøringen av flåtestrukturen. I 2010 ble de siste modellene av flytypen Boeing 737-300, 757 og 767 tatt ut av flåten. Utslippsbesparelsen kunne stige til 34.300 tonn karbondioksid i året, før til 45.700 tonn, noe som tilsvarer mer enn skadestoffutslippet til en Airbus A330 på mer enn 300 flyvninger fra Düsseldorf til New York.

Som anerkjennelse for disse forbedringene, mottok airberlin ÖkoGlobe i kategorien «Kjøretøysinnovasjoner i offentlig kommunikasjon». Prisen ble i år tildelt for femte gang, og gikk for første gang til et flyselskap, som nå står i rekken av foretak som Deutsche Bahn og bilprodusentene Daimler og Toyota.

Beslutningen til den sekstallige juryen, ledet av Prof. Dr. Ferdinand Dudenhöffer, baseres på et poenggivningssystem. Alle de innleverte prosjektene ble bedømt med hensyn til bærekraft og etter samspill mellom økologiske, økonomiske og samfunnsmessige faktorer. Aspektene realiserbarhet og omsetning, bærekraftighet og pris-ytelses-forholdet var avgjørende for poenggivningen.

airberlin har i de siste årene gjort flåten sin betydelig yngre, for å forberede seg på fremtidige miljøpolitiske utfordringer. Denne innsatsen blir etter selskapets oppfatning forhindret betydelig gjennom lufttrafikkskatten. Bare i år koster lufttrafikkskatten airberlin 180 millioner euro, selv om flyselskapet har det laveste kerosinforbruket blant Europas nettverkstransportører med 3,6 liter per 100 passasjerkilometer.