Punktlighet og vekst

Bjørn Kjos

Passasjerveksten fortsatte for Norwegian i september, med en økning på 23 prosent. Veksten innebærer at Norwegian siste tolv måneder har fløyet 15 millioner passasjerer. Punktligheten lå på nærmere 91 prosent i september. Fyllingsgraden var også høy, 81 prosent, skriver selskapet i en pressemelding.

I september i år fløy 1.487.264 passasjerer med Norwegian, 23 prosent flere enn samme tid i fjor. Den totale trafikkveksten (RPK) økte med hele 27 prosent. Kabinfaktoren var på 81 prosent i september, opp fire prosentpoeng fra september 2010.

– På årsbasis frakter vi vel 15 millioner passasjerer. Flere fabrikknye fly, bredbånd om bord og ikke minst høy punktlighet og regularitet, blir satt pris på av våre reisende. Dessuten er det bra, ikke minst i miljøsammenheng, at flyene er så fulle, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Meget høy punktlighet og regularitet

I Norge hadde Norwegian en punktlighet på 94,6 prosent i september, ifølge Avinors statistikk, mens regulariteten var 99,8 prosent. Det gjør at Norwegian ligger helt i toppen med hensyn til punktlighet og regularitet. For hele Norwegians rutenett var punktligheten 90,7 prosent denne måneden, samtidig som selskapet opererte 99,9 prosent av de planlagte flyvningene. En så høy regularitet betyr at Norwegian svært sjelden må kansellere en flyvning.

Mer miljøvennlig flytrafikk

Norwegian vil bidra til en mer bærekraftig luftfart, heter det i pressemeldingen, og har som klart mål å redusere selskapets CO2-utslipp med minst 25 prosent per passasjer i perioden 2008 til 2015. Nye fly og mer drivstoffgjerrige fly er det absolutt viktigste bidraget til utslippsreduksjon. I september i år var CO2-utslippet per passasjerkilometer ni prosent lavere enn på samme tid i fjor.

Foto: Bjørn Kjos, adm. dir. i Norwegian Air Shuttle. Fotograf: Kjetil Ree/Wikipedia