Deler ut voldsalarmer

Ansatte og gjester hos Radisson Blu Scandinavia har fått utdelt voldsalarmer. Fra venstre: Elisabeth Kvinnesland, gjest fra Stavanger, Adam Därnemyr, Front Desk Manager, Mayreene Caspersen, resepsjonist, Aurora Ocanto, vaskehjelp, og Lene Grue, HR Manager.

Overfallsbølgen i Oslo har utsatt mange kvinner for bekymring for egen sikkerhet. Radisson Blu Scandinavia vil, i samarbeid med Sikkerhetsakademiet AS, holde et selvforsvarskurs på hotellet, spesielt tilrettelagt jenter. Som første ledd i det sikkerhetsfremmede tiltaket, vil de gi alle kvinnelige ansatte en overfallsalarm, slik at alle, uansett turnus eller arbeidsvei, skal føle seg tryggere og ivaretatt. Gjester som henvender seg i resepsjonen, vil få låne en overfallsalarm, skriver hotellet i en pressemelding.

– Området hotellet ligger i, på Holbergs Plass, er ikke spesielt farlig eller utsatt, og vi har ikke hatt alvorlige voldsepisoder, men våre gjester og ansatte skal slippe å være helt ubeskyttet, om de kommer opp i ubehagelige situasjoner, sier Anita Knudsen, Chief Security ved hotellet.

Omtanke for gjester og ansatte

I likhet med mange andre, jobber de ansatte ved hotellet mye kveldsskift og går gjennom områder som hverken er sterkt trafikkert eller spesielt godt opplyst på kvelden. Gjester ved hotellet er ofte ikke veldig godt kjent i Oslo. For dem kan det være en ekstra trygghet å vite at de kan påkalle oppmerksomhet hvis noe skulle skje.

Anita Knudsen er oppmerksom på voldtektsbølgen som har rammer Oslo så hardt de siste ukene:

– Overfallsalarmen vi utstyrer våre ansatte med, og tilbyr våre gjester, er et svært enkelt tiltak. Men vi vet det reduserer sjansen for å bli angrepet, og i verste fall voldtatt. I vårt samfunn må vi kunne forvente at jenter skal kunne gå trygt på gaten, sier hun.

Selve overfallsalarmen er liten, og får fint plass i en jakkelomme eller veske. Når den som bærer alarmen utløser den, gir den fra seg en ulende lyd på over 100 desibel.

– Det er viktig å understreke at alarmen ikke gir absolutt trygghet. Arbeidsoppgaven dens er å skape oppmerksomhet, og derigjennom ha en forebyggende effekt, understreker Knudsen.

Foto: Ansatte og gjester hos Radisson Blu Scandinavia har fått utdelt voldsalarmer. Fra venstre: Elisabeth Kvinnesland, gjest fra Stavanger, Adam Därnemyr, Front Desk Manager, Mayreene Caspersen, resepsjonist, Aurora Ocanto, vaskehjelp, og Lene Grue, HR Manager.