- HSMAI med kraftig satsing i Norge!
- Feiring av suksess og fremragende prestasjoner: Reiselivsbransjens beste ble hedret på HSMAI Awards Norway 2023
- De nominerte til HSMAI Awards Norway 2023 er…
- Connecting Future Leaders er tilbake igjen torsdag 14. mars på Scandic Solli!
- Meld deg på Møte- og Eventbørsen 2024!
SAS følger opp homosuksess
SAS følger opp sin HBT-kampanje (Homo-, Bi- og Transseksuelle), «Love is in the air», som var én av fjorårets største sosiale medier-suksesser, med en forbedret HBT-side og en ny SAS Crew Guide, spesielt rettet mot det homofile markedet. Crew Guiden hadde nylig hollywoodpremiere. Det siste året har SAS dessuten vunnet flere internasjonale priser for sin satsning på HBT, heter det i en pressemelding fra selskapet.
– Vi lanserte «Love is in the air», en kampanje som ble avsluttet med verdens første homofile og lesbiske bryllup i luften, fordi vi lå bak våre konkurrenter i forhold til å tiltrekke oss HBT-reisende. Da kampanjen nådde 150 millioner mennesker over hele verden, og mer enn 550.000 unike besøkende på Love-hjemmesiden, lyktes vi å posisjonere oss som et av verdens fremste flyselskaper hos en av de mest kjøpesterke og lojale kundegruppene, sier Anders Lindström, PR-sjef i SAS.
SAS Crew Guide-konseptet har eksistert i syv år, og vært en stor suksess over hele verden. Tidligere i år lanserte selskapet første destinasjonsguide som gratis app, og nå kommer de med en HBT videoversjon av det populære konseptet. I tre filmer guides Anton Hysén, svensk fotbalspiller og homofil, rundt av SAS-crew, og presenteres for det beste Stockholm har å tilby når det gjelder restauranter, museer og aktiviteter. De tre filmene – Eat, Play og See – finnes nå på SAS’ HBT-hjemmeside. Filmene hadde premiere på en stort PR-event i Hollywood nylig, arrangert av VisitSweden.
På SAS’ HBT-side finnes også en introduksjon til de nordiske hovedstedene, komplett med guider, kart, tips og lenker for besøkende. Dette skjer i samarbeid med ulike turistbyråer, samt QX og Stockholm Gay and Lesbian Network. Selskapet var i 2008 det første europeiske flyselskap til å lansere en såkalt mikro-site spesifikt for HBT-reisende. I USA har alle de store flyselskapene hatt slike spesifikke sider i rundt ti år.
– SAS har valgt å investere i aktiviteter som tydelig viser at vi er HBT-vennlige, istedet for fine annonser og store ord. Vi merker at dette skaper mye større verdi innen HBT-samfunnet, sier Lindström.
Rundt seks–åtte prosent av den vestlige befolkning er HBT, men HBT-reisende utgjør rundt 15 prosent av inntektene i reiselivsbransjen. SAS regner at omtrent hver 13. passasjer er HBT.
SAS har flere ganger blitt belønnet for sitt HBT-fokus det siste året. IGLTA (International Gay and Lesbian Travel Association) kåret SAS til Innovators of the year, og selskapet fikk prisen Online Campaign of the year av Flightglobal. Samtidig ble Love-kampanjen nominert til Den store PR-prisen, Social Media Campaign of the Year ved det prestisjefylte Digital Communication Awards og for Brand Experience Award.