Scandic Hotels Årets Reiselivsmarkedsfører 2011

Foto: Axel Huus, Director of Sales and Marketing, Scandic Hotels, Kristine Schaug, Country Marketing & PR Manager, Scandic Hotels, Tine Birkeland fra Concept Communication, og Svein Arild Mevold, adm. dir Scandic Hotels Norge stakk av med prisen som Årets Reiselivsmarkedsfører 2011, på HSMAI-prisfesten i Oslo onsdag 11. januar 2012. Fotograf: Oliver Orskaug/Reiselivsavisen

Reiselivsbransjen feiret de beste markedsføringstiltak fra 2011 under HSMAIs prisfest onsdag 11. januar, på Ballroom i Oslo, der Scandic Hotels ble kåret til Årets Reiselivsmarkedsfører 2011.

Årets konkurranse avslørte mengder av bidrag i toppklasse, og det var mange bedrifter som fortjente sin plass på scenen. Både jury og publikum kunne glede seg over en stor bredde i bedriftene som mottok heder og ære. Juryen lot seg spesielt imponere over evnen Scandic Hotels viste til å tenke helhetlig, nytt og fremtidsrettet i sin lansering av Scandic Vulkan i Oslo. Så ble da også hotellkjeden to gull og én hederlig omtale til del.

– Med stadig skjerpet konkurranse, er det gøy å se hvor mange som tenker nytt og kreativt. Kvaliteten på årets bidrag var meget høy, og vi gleder oss på vegne av Scandic Hotels, og alle de andre vinnerne, sier Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI.

Kategori 1: Digitale kampanjer

Gull: Flytoget VisitDenmark ”Dejlig app”

Hederlig omtale: Norwegian ”Lys i mørket”
Hederlig omtale: Oslo Lufthavn ”OSL app”
Hederlig omtale: Telemark Reiser ”Julekalender: Telemark 360 – en moderne dannelsesreise”

Juryens begrunnelse:

Vinneren i kategorien digitale kampanjer utpekte seg fort som en favoritt blant juryen. Løsningen er både underholdende og nyttig. Alt pakket inn på en måte som kler vinneren veldig godt. Dette er tett på kjernen i vinnerens merkevare – og juryen synes det er deilig å se hvordan vinneren klarer å ta sitt kjente konsept ut på nye plattformer; og gratulerer VisitDenmark med sin Dejlig App.

Kategori 2: Printannonse

Gull: SAS ”Hva skjuler seg bak prisen?”

Hederlig omtale: Innovasjon Norge ”Høstferie – bygdeturismekampanje”

Juryens begrunnelse:

Årets vinner fortsetter på det sporet de har gjort de siste årene. I annonsen får de frem sine produktfordeler, men denne gang på en annerledes måte enn de tidligere har gjort. Vinneren fremhever sine produktfordeler med et lite spark til sin største konkurrent. Arbeidet har et glimt i øyet som fikk juryen til å humre, og opptellingen var et enkel og langt fra et vanskelig regnestykke. Juryen gratulerer SAS med annonsen Hva skjuler seg bak prisen.

Kategori 3: Åpen klasse – Godt tenkt

Gull: Scandic Hotels ”Scandic Vulkan”

Hederlig omtale: Norwegian ”Lys i mørket”
Hederlig omtale: VisitSweden ”Svenske slott og herregårder”
Hederlig omtale: VisitSweden ”Spontantur Gøteborg”

Juryens begrunnelse:

Årets gullvinner i kategorien «Åpen klasse – Godt tenkt» skiller seg klart ut fra tradisjonell kommunikasjon innen promosjon i norsk reiseliv. Basert på nytenkning, kreativitet og god produkt- og konseptutvikling formidler vinneren sitt produkt mot forbruker på en spenstig og fremtidsrettet måte. Spisset mot klare markedssegmenter skaper kommunikasjonen både nysgjerrighet og en følelsesmessig tiltrekning mot produktet. Basert på dette var juryen klar i sin vurdering.

Gullvinner i kategorien Åpen klasse – Godt tenkt er: Scandic Hotels

Kategori 4: Reklamefilm

Gull: SAS ”Fotballen”

Hederlig omtale: Hurtigruten ”Livsnerve langs kysten siden 1893”
Hederlig omtale: Nettbuss ”Vi kjører for deg!”

Juryens begrunnelse:

Årets vinner er konsistent i sitt budskap. De fortsetter å gjøre sitt funksjonelle budskap så emosjonelt som overhode mulig. Gjennom filmen viser de, på en varm måte, hvor fint det er å være til stede i hverdagen. Juryen liker måten vinneren viser den emosjonelle siden av punktlighet – og gratulerer de mest punktlige i Europa, SAS.

Kategori 5: PR

Gull: Norwegian ”Lansering Bodø”
Gull: Nordic Choice Hotels ”Lansering av Comfort Hotel Express”

Hederlig omtale: Nordic Choice Hotels ”Talentjakten”
Hederlig omtale: VisitSweden ”Svenske slott og herregårder”

Juryens begrunnelse:

Juryen har blitt storlig imponert over det arbeidet norsk reiseliv har gjort innen PR. Bransjen har fått god omtale i både norsk og internasjonal presse i 2011, noe som også vises i de bidrag som har blitt sendt inn. I kategorien PR har vi en unik og veldig positiv situasjon der to av bidragene har scoret svært høyt, ikke bare innen sin egen kategori, men har noen av de høyeste scorene på tvers av alle kategorier. Vi gleder oss over å kunne presentere to gullvinnere i kategorien PR. Om den første av disse sier juryen:

Norwegian
Rotfestet i lokalpatriotisme og folkelig humor viste denne aktøren et unikt engasjement som styrket bedriftens merkevare lokalt og skapte oppslag i presse nasjonalt. Gjennom en kreativ tilknytning mellom det lokale språket og bedriftens nyopprettede destinasjon ble både mål om oppmerksomhet og salg oversteget med god margin. Juryen gratulerer Norwegian med gull i kategorien PR.

Nordic Choice Hotels
Holdning, innovative løsninger, en klar strategi og et tydelig budskap har vært ingredienser til å skape en suksess som har gjort at denne aktøren har fått massiv omtale i flere mediekanaler. Gullvinner i kategorien PR har startet en rock’n’roll revolusjon i norsk hotellbransje. Juryen gratulerer Nordic Choice Hotels.

Kategori 6: Samfunnsansvar

Gull: PS:Hotell ”Rom med utsikt til fremtiden”

Hederlig omtale: Quality Spa & Resort Norefjell ”Samfunnsansvar på Quality Spa & Resort Norefjell”
Hederlig omtale: Høve Støtt Hallingdal as ”Høve Støtt Hallingdal as”

Juryens begrunnelse:

Årets vinner har tatt tak i et økende samfunnsproblem, og gjennom å utplassere for å trene i stedet for å trene og så utplassere, har de skapt en ny læringsarena som bidrar til stor motivasjon hos sine medarbeidere. Hotellet tilbyr reelle arbeidsoppgaver, verdsettelse, mestringsfølelse og økt selvtillit til personer som er på vei ut i, eller tilbake til, arbeid. Juryen berømmer kandidaten for sin medmenneskelige omtanke, og gratulerer PS:hotell som vinner at kategorien samfunnsansvar.

Kategori 7: Flere medier

Gull: Scandic Hotels ”Scandic Vulkan”

Hederlig omtale: SAS ”SAS loves Bergen”

Juryens begrunnelse:

Årets gullvinner i kategorien «Kampanje flere medier» bemerker seg med å tenke nytt, kreativt og innovativt. Budskapet er tydelig og bidrar til å befeste selskapets posisjon på en ypperlig måte. Juryen lot seg begeistre av den gode produktdifferensiering kombinert med fresh design og flere overraskende og svært kreative produktattributter. Som et pust fra fremtiden setter årets gullvinner en standard mange vil legge merke til.

Gullvinner i kategorien «Kampanje flere medier» er: Scandic Hotels

Kategori 8: Radioreklame

Gull: Innovasjon Norge ”Norgeskampanjen Reiseekspert”

Hederlig omtale: Norwegian ”Nano: radiokampanje”

Juryens begrunnelse:

Med naturlig friskhet, ærlighet og spontanitet skaper denne radiospotten umiddelbar reiselyst. Levende reiseskildringer og aktivitetsforslag formidles på en så direkte og ekte måte at lytteren umiddelbart er reiseklar. Radioreklamens troverdighet er et gjennomgående kvalitetstegn, og spotten bidrar til å befeste produktets posisjon som verdensledende innen naturopplevelser.

Juryen gratulerer følgende gullvinner i kategorien «Radioreklame»: Innovasjon Norge

Kategori 9: Kampanje samme medie

Gull: SAS ”MMS/SMS”

Hederlig omtale: Innovasjon Norge ”Ekspertuttalelser om Norgesferie”
Hederlig omtale: Ruter ”Ny pris og sonestruktur”
Hederlig omtale: Norwegian ”Superenkel forskning”

Juryens begrunnelse:

Årets vinner har tatt i bruk et språk vi alle bruker i dagliglivet. Løsningene er enkle å forstå; budskapet om flest avganger er tydelig og pakket inn i en god dose sjarm og humor. Kjernen i budskapet fra vinneren er det samme som så mange ganger før, og også denne gang treffer de godt når de viser oss betydningen av å være der når det skjer. Juryen gratulerer SAS.

Kategori 10: Hjemmesider

Gull: Rørosmat ”Ny hjemmeside Rørosmat”

Hederlig omtale: Maaemo ”Websider Maaemo.no”
Hederlig omtale: Innovasjon Norge ”Mitt nordlys”
Hederlig omtale: Skifer Hotel ”Hjemmeside Skifer Hotel”

Juryens begrunnelse:

I en kategori med mange spennende og gode bidrag samlet juryen seg om et bidrag som fremstår med en tydelig visuell profil – og som klarer å formidle det unike ved kjernen i det vinneren tilbyr. Hjemmesiden har et klart bånd til reiselivsområdet vinneren representerer, og har klart å samle en rekke av aktørene i området på en måte som bør inspirere flere i landet vårt. Her løfter man frem noe av det regionen kan tilby og gjør det til noe unikt. Den nye hjemmesiden har bidratt til en økning i trafikk på over 40%, og viser mangfoldet og noe av det unike ved området vinneren representerer. Juryen gratulerer Rørosmat som vinner av kategorien årets hjemmeside.

Kategori 11: Annonse interaktive medier

Gull: Norwegian ”Lys i mørket”

Hederlig omtale: SAS ”Sommerflyet 2012”
Hederlig omtale: Star Tour ”Familien Andersen i paradis”

Juryens begrunnelse:

I en klasse med mange gode bidrag var det en kampanje som skinte litt mer enn de andre. Vinneren har tatt tak i noe av det vi nordmenn er mest opptatt av når det er som mørkest – enten å klage, eller å glede oss til sola igjen varmer. Og jo mer vi klagde i digitale plattformer, jo mer lyste vinneren opp hverdagen gjennom en stor kunstig sol i Oslo. Og på vinnerens fanpage kunne man sende sine venner ”Lys i mørket”, noe over 30.000 gjorde hver eneste dag. Og når vinneren aldri har solgt så mange billetter er det bare å gratulere Norwegian som vinner i kategorien sosiale medier.

Kategori 12: Trykksaker

Gull: Maaemo ”Maaemo”

Hederlig omtale: Scandic Hotels ”Vulkan Magasin”
Hederlig omtale: Spitsbergen Travel ”Profilkatalog Spitsbergen”
Hederlig omtale: Hurtigruten ”Cross selling brosjyre 2011”

Juryens begrunnelse:

Årets gullvinner i kategorien «Trykksaker» fremstår som enestående i sin konseptutvikling. Jordnær – men elegant, stilren – men unik, koordinert – men lekker og enkelt – men sofistikert, viser vinneren sterk forståelse for sammenhenger og betydningen av design på høyt nivå i markedsføring og kommunikasjon. Og effekten av dette har ikke uteblitt. Både nasjonal og internasjonal presse har gitt vinneren kreditt for sitt arbeid, og stadig flere forbrukere legger merke til den kreative og karakteristiske måten vinneren har bygget sine trykksaker på.

Gullvinner i kategorien «Trykksaker» er: Maaemo

Ferdaprisen: Årets Reiselivsmarkedsfører 2011

SCANDIC HOTELS

Juryens begrunnelse:

Årets Reiselivsmarkedsfører har bemerket seg med sin evne til å tenke på tvers av tradisjonelle mønstre. Helhetlig tankesett rundt fremtidstrender er et gjennomgående trekk i arbeidet. Klar differensiering, målrettet markedssegmentering, god konseptutvikling og samkjørt kommunikasjon er andre kjennetegn. Juryen ble imponert over vinnerens evne til å skape god innovasjon, kreativitet og unike elementer i sin markedsføring. Med basis i disse kvalitetene var det ingen tvil hvem som hadde gjort seg best fortjent til hovedprisen.

På vegne av juryen har vi gleden av å formidle at Årets Reiselivssmarkedsfører og vinner av Ferdaprisen er: Scandic Hotels

HSMAI takker årets jury:

Elin Bolann, daglig leder, Elin Bolann Consulting og juryleder
Turid Nyeggen, markedsdirektør, Thon Hotels
Jan Erik Rønning, kreativ leder/tekstforfatter, Bates
Axel Huus, director of sales & marketing, Scandic Hotels
Marith Loen, administrerende direktør, Sem Gjestegård
Vidar Svanemyr, reiselivssjef, Lillehammer Turist
Liv Kindem, markedsdirektør, Nordic Choice Hotels
Jon-Frede Engdahl, daglig leder, Kolonihagen
Christian Lunde, administrerende direktør, Star Tour
Camilla Forberg, varemerkedirektør, TINE SA
Terje Olsen, head of sales Nordic, HRG
Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør, Innovasjon Norge
Stine Steffensen Børke, markedsdirektør, Norwegian
Helge Gjertveit, konsulent, Try Reklamebyrå
Atle Braute, markedssjef, Polaris Media
Martin Jørgensen, administrerende direktør, NetTrans
Annette Maltun Koefoed, kommunikasjonsdirektør, Berg Hansen Reisebyrå
Bård Tronvoll, førsteamanuensis, Høyskolen i Hedmark

Foto: Axel Huus, Director of Sales and Marketing, Scandic Hotels, Kristine Schaug, Country Marketing & PR Manager, Scandic Hotels, Tine Birkeland fra Concept Communication, og Svein Arild Mevold, adm. dir Scandic Hotels Norge stakk av med prisen som Årets Reiselivsmarkedsfører 2011, på HSMAI-prisfesten i Oslo onsdag 11. januar 2012. Fotograf: Oliver Orskaug/Reiselivsavisen