Kongress for milliarder
Kongressmarkedet i Norge hadde en omsetning på 1,2 milliarder kroner i 2011, og skapte over 300.000 overnattinger på norske hoteller. Innenfor møte- og insentivmarkedet opplever man også en økende interesse for Norge. Innovasjon Norge og Norway Convention Bureau går nå sammen om å ta en større del av disse lukrative markedene.
– Disse markedene er spesielt viktige i de mer usikre tidene reiselivet nå går inn i, da de er mindre konjunkturutsatt, dette gjelder spesielt for kongressmarkedet, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin (bildet) om samarbeidet.
– Det norske kongressmarkedet opplever en sterk vekst i Norge og er nå det ledende i Skandinavia. Dette samarbeidet skal gjøre Norge til en enda større konkurrent på det internasjonale markedet, sier Bente Bratland Holm, daglig leder i Norway Convention Bureau.
Det internasjonale møte- og kongress markedet er et voksende marked og har et høyere forbruk per reisende enn i ferie og fritidsmarkedet. Ferske tall viser at kongressdeltakere i gjennomsnitt legger igjen 3500 kroner i døgnet.
– Internasjonale kongresser skaper høy aktivitet og forbruk, og er den enkeltgruppen som legger igjen mest penger under besøket, forteller Bratland Holm.
Innovasjon Norge og Norway Convention Bureau har siden 2009 samarbeidet om å posisjonere Norge på det internasjonale møte- og kongressmarkedet. Partene fortsetter nå samarbeidet for å sikre suksessen til Norge på det internasjonale forretningsmarkedet.
– Vi skal gjennom dette arbeidet posisjonere Norge som den foretrukne destinasjon når kunden søker møter i kombinasjon med opplevelser og aktiviteter i naturen, avslutter Tuftin.