Økt interesse for bygdeturisme
Nå synes det som om turoperatører og andre som organiserer reiser til og i Norge, virkelig har oppdaget de opplevelsene som ligger i bygdeturisme og gardsmat. Både utenlandske og norske reisearrangører var svært ivrige etter å få mer informasjon fra næringsorganisasjonen HANEN under årets Norwegian Travel Workshop, som Innovasjon Norge arrangerte i Fredrikstad-Sarpsborg i slutten av april, forteller HANEN i en pressemelding.
– Jeg har aldri opplevd maken til interesse, sier markeds- og mediesjef i HANEN Ole Jonny Trangsrud. HANEN er næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge, og organiserer nærmere 500 bedrifter over hele landet.
– Jeg har vært med på NTW gjennom mange år, både for HANEN og i tidligere jobber, men aldri har jeg opplevd maken til interesse for det jeg har hatt med og presentert for kjøperne. På NTW er det 15-minutters avtaler satt opp i et avtalesystem. Jeg var helt fulltegnet, og hadde 39 avtaler med turoperatører fra 18 forskjellige land. De var svært opptatt av bedrifter med særpreg, aktiviteter og kultur, og ikke minst lokal mat, sier han, og fortsetter:
– Trenden med at det blir færre store grupper og flere smågrupper og individuelt reisende, ser ut til å fortsette, og passer som hånd i hanske for våre bedrifter. Etter den store interessen på NTW, er det nå helt avgjørende med rask og god oppfølging av alle kontaktene. Dette arbeidet skal gjøres både av HANEN sentralt og av de enkelte bedriftene. Vår nye katalog ble også meget godt mottatt, kan bestilles på www.hanen.no.
– Dette er med på å understreke en utvikling vi har sett en god stund nå, sier daglig leder i HANEN Bernt Bucher Johannessen.
– Folk reiser mer individuelt og i smågrupper, de bestiller senere enn før, og de er på jakt etter det helt spesielle. Dette ser vi nå gjelder både nordmenn og utlendinger. Den formidable interessen for HANENs medlemmer under NTW kom litt overraskende på oss.
– Vi visste at vi har meget interessante tilbud, og at stadig flere er opptatt av disse, men at både norske og ikke minst utenlandske turoperatører skulle være så til de grader interessert, er jo utrolig hyggelig. Så må vi stå på videre, for at dette i størst mulig grad skal gi omsetning og inntekter for bedriftene i årene som kommer, avslutter Bucher Johannessen.
Foto: Interessen for norsk bygdeturisme og gardsmat var overveldende på NTW 2012 i april. Foto fra HANEN