Carlson Rezidor og Baker Hansen til topps

Anette Julie Qvist, innehaver av Baker Hansen i Vika og på Majorstua.

Juryen for Årets Serviceløft 2012 har talt. Hotellgruppen Carlson Rezidor og bakerisjefen Annette Julie Qvist (over) hos Baker Hansen i Vika og på Majorstuen i Oslo, gikk til topps i to kategorier hver.

Totalt ble det kåret ni servicevinnere under HSMAI-dagen på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo tirsdag kveld.

Årets Serviceløft 2012 ble arrangert for fjerde gang. Servicekonkurransen i ni ulike kategorier er i regi av reiselivsorganisasjonen HSMAI, men er åpen for alle bransjer og markeder i Norge.

Tidligere har Flytoget, Via Travel og Vinmonopolet vunnet hovedprisen. Denne gangen var det hotellselskapet Carlson Rezidor som stakk av med hovedprisen, nemlig Service-veiviseren 2012.

Juryleder Lasse Gimnes (under) ble svært imponert over servicearbeidet som er lagt ned hos Carlson Rezidor gjennom en årrekke. Teksten fortsetter etter bildet.

Lasse Gimnes, juryleder for Serviceløft 2012

– Carlson Rezidor har jobbet systematisk med sitt servicekonsept siden 1995. Imponerende og solid jobbing med sine medarbeidere, og som ikke minst har skapt fornøyde kunder. Servicen har fått topp prioritet, sier han.

Juryen skriver følgende om Carlson Rezidor, som vant hovedprisen:

En ener innen service – og som tar faglig utvikling, oppdatering og systematikk over tid på alvor. Siden 1995 har Carlson Rezidor stolt på sitt «Yes I Can»-konsept og i 2011 utvidet konseptet til å gjelde Park Inn by Radisson. Her har ansatte fått muligheten til å utvikle seg – som igjen har skapt positive opplevelser for gjestene. Og service-konseptet har så definitivt ikke blitt noen døgnflue. Stadig utvikling av kompetanse og krav, har skapt en kontinuerlig positiv prosess som har resultert i en solid utvikling av tilfredshet hos kunden. Stikkordene har vært positive, vennlige, levende og ukompliserte. Carlson Rezidor er en ledestjerne innen service – uansett bransje. HSMAI gratulerer!

Christian Gartmann, Area Vice President Nordics, og Fredrikke Næss, HR Director Nordics i Carlson Rezidor

Fra Baker Hansen i Valkyriegata.
Fra Baker Hansen i Valkyriegata.

Carlson Rezidor (bildet over: Christian Gartmann, Area Vice President Nordics, og Fredrikke Næss, HR Director Nordics i Carlson Rezidor) stakk ikke bare av med hovedprisen, Service-veiviseren 2012. Hotellselskapet vant også prisen for Medarbeiderutvikling. Kategorien Rom og Systemer ble vunnet av Baker Hansen i Vika og på Majorstuen i Oslo. Daglig leder Annette Julie Qvist, hos samme Baker Hansen, fikk HSMAIs hederspris for service av beste klasse, som ble delt ut for første gang.

Kategorien kommunikasjon ble vunnet av RiksTV, mens Oliviers & Co vant klassen for Kundeopplæring. Clarion Hotel Stavanger gikk helt til topps i kategorien Klagebehandling, FotoVideo vant kategorien Tjenesteutvikling, mens Brasserie France ble best innen kategorien Kundebehandling.

Følgende personer satt i juryen:

  • Head of consumer support i Kredinor Trine Lise NessGrimstad
  • Gründer og blogger Astrid Valen-Utvik
  • Executive officer i The Thief Marcus Majewski
  • Direktør i Hafslund Kundesenter Christina Endresen
  • Gründer og blogger hos Cecilie TS AS Cecilie Thunem-Saanum
  • Kreativ leder i MerEvent Bård Stokke
  • Eier og daglig leder i Kulinariske Steder Silvia Jøhl Fartum
  • Adm. dir. i Akerrestauranter AS Helene Skjenneberg
  • Informasjonssjef i Oslo Taxi Lars Dolva
  • HSMAI-student Andreas Feiring

Administrerende direktør Ingunn Hofseth (under) i HSMAI var svært fornøyd med bidrag og vinnere i årets utgave av servicekonkurransen. Teksten fortsetter etter bildet.

Ingunn Hofseth tester servicen hos Preus Foto på Majorstua i Oslo.

– Juryen vurderte mange bidrag med høy kvalitet. Det var tett konkurranse innen samtlige kategorier. Det virker som norske selskaper og organisasjoner prioriterer kvalitet i langt høyere grad enn tidligere. Mye positivt er på gang, sier hun.

Juryens begrunnelser for vinnerne i samtlige kategorier lyder:

Kundebehandling: Brasserie France

Kundebehandling av ypperste merke – ja, det er Brasserie France det. Service, kvalitet og systematikk er begreper som treffer godt når det handler om vinneren innen fagdisiplinen kundebehandling. Kommunikasjonen mellom kunde og Brasserie France er på et nivå som mange har mye å lære av. Her mangler det ikke på respekt for kunden og dens behov. Selv beskriver de restaurantservice som en symbiose mellom gjesten og et godt arbeidsmiljø – og at en trygg kokk og en trygg servitør gjør gjesten trygg. Og juryen er også trygg – og det på at Brasserie France er en vinner innen kundebehandling. HSMAI gratulerer!

Tjenesteutvikling: FotoVideo

FotoVideo er butikken som ajourfører seg i en rivende utvikling med stadig nye produkter og muligheter for de som vil være på høyden når det gjelder både foto og video. En viktig del av merkevaren ligger i de ansattes kompetanse og innstilling hva service angår. Her utvikles og forbedres stadig flere tjenester rettet mot den fotoengasjerte målgruppen. FotoVideo har turt å gå sin egen differensierte vei og har opparbeidet en sunn avstand til de store elektrokjedene. Arrangementer, fagmesser, fotokafe, konkurranser, kurs med mer er en viktig del av konseptet. De som ønsker å utvikle seg innen fagområdene, skal få de aller beste mulighetene. Det har resultert i 50 000 aktive og engasjerte kunder og nesten 10 000 produkter – og en verdig vinner. HSMAI gratulerer!

Medarbeiderutvikling: Carlson Rezidor

Utvikling av medarbeidere skal skje gjennom kvalitet i system av fremste merke. Gjennom konseptet «Yes, I Can», lenge før president Obama etablerte slagordet «Yes, we can», utvikles medarbeiderne hos Carlson Rezidor Hotel Group. For skal kundene få en topp opplevelse, så kreves et inspirert og faglig sterkt lag av medarbeidere. Det har Carlson Rezidor for lengst forstått – og derfor utviklet et medarbeiderprogram som mange har tatt del i siden starten i 1995. Og resultatene har heller ikke uteblitt. Tilbakemeldingene har vært svært gode – og kunden får vel fortjent høy service basert på medarbeidere som trives og utvikles. En stor stjerne i bransjen. HSMAI gratulerer!

Klagebehandling: Clarion Hotel Stavanger

En fantastisk gladhistorie utviklet gjennom flere år i oljebyen. Man har latt kunden fortelle om sine opplevelser – eller manglende sådanne – og benyttet dette som utgangspunkt for å bygge et hotell som oser serviceinnstilling og fokus på kunden. Kort sagt: Man har benyttet sansene, lyttet til kunden og valgt å bygge stein på stein – med målsetting om å få de aller mest fornøyde kundene. Og resultatene har ikke latt vente på seg. En kraftig økt gjestetilfredshet har også gitt en meget god økonomisk utvikling. Clarion Hotel Stavanger har stolt på kunden – og gitt tilbake service i eliteklassen. I Stavanger kan man langt mer enn olje, mener en jury som er blitt imponert av Clarion-hotellet. HSMAI gratulerer!

Fysiske rom og systemer: Baker Hansen i Vika og på Majorstuen

Brukervennlighet, hensiktsmessighet og service i topp-klasse. Det er ikke tilfeldigheter som råder når man kommer inn hos de to Baker Hansen-butikkene på Majorstua samt i Vika i Oslo. Det ligger en klar systematikk og like klare målsettinger bak butikkens innhold. Illustrasjoner, tekster og produkters plasseringer har sine klart definerte oppgaver. Og servicen er førsteklasses. Baker Hansen er til for kunden – og produksjonsorientering er snudd til kundeorientering. Individuell tenkning er snudd til teamarbeid til kundens beste. Du føler deg virkelig velkommen hos den glade bakeren. HSMAI gratulerer!

Kommunikasjon: RiksTV

RiksTV har siden oppstarten i 2007 vist kommunikasjon av intern og ekstern karakter av høy klasse. Som utfordrer i et marked med mye støy og stor vesentlighet for forbruker, har RiksTV klart å skape positive assosiasjoner i de fleste målgrupper. RiksTV viser en servicegrad i særklasse – og har blant annet vunnet kundesenterprisen i sin respektive bransje fire av fem ganger. Gjennom bevisst kommunikasjonsarbeid siden oppstarten, har RiksTV lykkes både i kommunikasjonen en til en og i nisje- samt massekommunikasjon. Man har tatt forbruker på alvor – og ingen sjefer er for store til å snakke med forbrukeren. Kommunikasjonen har også gitt gode økonomiske resultater de siste to årene. HSMAI gratulerer!

Kundeopplæring: Oliviers & Co

Dette er selskapet som satser ekstra på opplæring og sosialisering av sine kunder. Her overlates ingen ting til tilfeldighetene – og man jobber med stor planmessighet og kvalitet. I et tøft dagligvaremarked har man lyktes med å sette dagsorden i folks hoder – og det viser også omsetningsutviklingen til selskapet som har spesialisert seg på høykvalitets olivenoljer fra Middelhavslandene. Selskapet ble startet i 1996 – og eierne og ansatte har bevisst jobbet for å etablere og inspirere til gode matopplevelser. Synlighet og engasjement rettet mot kundene har vært en basis for virksomheten og merkevarebyggingen. Høye krav til seg selv og et særdeles stort ønske om å skape merverdier for kunden, har gitt meget gode resultater og en vel fortjent pris. HSMAI gratulerer!

HSMAIs HEDERSPRIS for service av beste klasse

Hederspris: Annette Julie Qvist – «Fru Baker Hansen»: Dette er kvinnen med høye målsettinger – og som setter inn alle krefter på å realisere målene. Hun har et særdeles sterkt kundefokus – og gjør alt for at kunden skal trives når kunden avlegger sitt besøk. I 2001 kom hun inn som franchisetaker og driver av Baker Hansen butikken i Vika – og fikk satt kunden i fokus. Mye ble gjort og forandret. En ny filosofi ble realisert. Kunden skulle få opplevelser – og fikk det. Her er positivitet, opplevelse og engasjement for kunden. Det resulterte også i at hun ble franchisetaker for to butikker til i Oslo – i Bogstadveien og Valkyriegaten. Deretter «skapte» hun landhandelen ved Rica Havna Hotel på Tjøme. Det lukter ikke bare gode bakebarer når man kommer inn hos Annettes Baker Hansens butikker. Det oser også topp service og hederskvinne der inne. HSMAI gratulerer!

Service-veiviseren 2012: Carlson Rezidor

En ener innen service – og som tar faglig utvikling, oppdatering og systematikk over tid på alvor. Siden 1995 har Carlson Rezidor stolt på sitt «Yes, I Can»-konsept – og i 2011 ble konseptet utvidet til også å gjelde for hotellkjeden Park Inn by Radisson. Her har ansatte fått muligheten til å utvikle seg – som igjen har skapt positive opplevelser for gjestene. Og service-konseptet har så definitivt ikke blitt noen døgnflue. Stadig utvikling av kompetanse og krav, har skapt en kontinuerlig positiv prosess som har resultert i en solid utvikling av tilfredshet hos kunden. Stikkordene har vært positive, vennlige, levende og ukompliserte. Carlson Rezidor er en ledestjerne innen service – uansett bransje. HSMAI gratulerer!

Toppfoto: Anette Julie Qvist, innehaver av Baker Hansen i Vika og på Majorstua.