Rica med ny profil

Rica Hotel G20 i ny drakt. Foto fra Rica Hotels

Rica Hotels moderniserer den tradisjonsrike hotellkjedens visuelle uttrykk, med blant annet en ny og stilren logo. Hotellgjestene vil i tiden som kommer stifte bekjentskap med en friskere og mer tidsriktig design, skriver kjeden i en pressemelding.

I 1975 ble Rica Hotell- og Restaurantkjede grunnlagt. Jan E. Rivelsrud var den gangen, som i dag, hovedaksjonær. Mye har forandret seg siden 1975, blant annet har hotellkjeden skiftet navn til Rica Hotels, men logoen, det kjente «skjoldet», har kun med små justeringer vært den samme siden 1975.

Rica Hotels anno 2013

25. februar lanserte selskapet en ny versjon av logoen, og med den, en ny visuell identitet for en av Norges ledende hotellkjeder.

– Dette er en videreutvikling av en av reiselivsbransjens sterkeste merkevarer, sier konsernsjef Fredrik Utheim. Vi viderefører selvfølgelig våre gode verdier, som er nedfelt i vår merkevareplattform, men tiden er absolutt inne for en mer moderne drakt, som er tilpasset dagens og morgendagens marked.

Det er designbyrået Work som har utarbeidet hotellkjedens nye profil.

– Med fornyelsen av logoen, er det lagt vekt på å tydeliggjøre det sterke merkenavnet Rica Hotels og fremheve skjoldet, som har vært en viktig del av Rica Hotels’ identitet siden etableringen i 1975, sier Hilde Falck-Andersen i designbyrået. Nå får Rica Hotels et friskere og renere uttrykk, som kler hele hotellsortimentet, fra moderne og trendy byhoteller, til de klassiske og ærverdige hotellene.

Den lille store, forskjellen

– Lanseringen av den nye profilen henger sammen med en større satsing og videreutvikling av Rica Hotels’ kommunikasjon, forklarer kommersiell direktør Pål Semb-Johansson. Rica Hotels inngikk også for kort tid tilbake et samarbeid med reklamebyrået DDB Oslo.

– Sammen med DDB har vi utarbeidet en ny kommunikasjonsform, hvor enkle grep og kommunikasjonen skal gjenspeile «den lille, store forskjellen».

– Gjennom kommunikasjonen ønsker vi nå i større grad å sette fokus på de små tingene som gjestene setter pris på, og som skiller oss fra våre konkurrenter, sier Semb-Johansson. Det kan være alt fra en god frokost, muligheten til å velge pute fra vår putemeny, eller det å bli møtt med en vennlig gest fra våre medarbeidere. Dette, med mer, håper vi vil utgjøre «den lille, store forskjellen» for den enkelte hotellgjest.

Den nye visuelle identiteten vil i første omgang tas i bruk på de digitale flatene, som rica.no, før den gradvis implementeres på Rica Hotels’ nærmere 80 hoteller i Norge og Sverige, i form av skilting og profilmateriell.

Foto: Rica Hotel G20 i ny drakt. Foto fra Rica Hotels