Skal sette Norge på kartet

Nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap). Fotograf: Henrik Kreilishheim

Arctic Race of Norway setter Norge på kartet, på en ny og spennende måte, og gir Norge som reisemål en enorm synlighet, mener reiselivsdirektøren i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin og nærings- og handelsminister Trond Giske (bildet).

I forrige uke ble det klart at Arctic Race of Norway, det internasjonale sykkel-etapperittet, går av stabelen 8.-11. august 2013 i Nord-Norge, etter at norske  nøkkelpartnere gikk sammen om å støtte arrangementet, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

Visitnorway er en av samarbeidspartnerne til det nye norske rittet.

– Vi sponser ikke arrangementet, men vil være synlig på ulike flater, og i aktiviteter knyttet til sykkelrittet, forklarer Tuftin.

– Arctic Race of Norway blir et fantastisk utstillingsvindu for Norge som reisemål, og da er det viktig å synliggjøre Norges største reiselivsportal, Visitnorway, slik at seere og tilskuere kan finne mer informasjon om Norge, sier han, og tror sykkelrittet kan ha en enorm markedsføringsverdi for Norge.

Sykkelrittet samarbeider med Europas største arrangementsselskap, Amaury Sports Organisation (ASO), som arrangerer sykkelklassikere som Tour de France, Spania rundt og en rekke andre store sykkelarrangement i verden. ASO har avtaler med 200 TV-selskaper i 190 land. Allerede har 26 TV selskaper fra 154 land avtalt sendinger fra det norske sykkelrittet. TV 2 vil ha sendinger fra sykkelrittet for norske seere.

– Arctic Race of Norway er en god profileringsmulighet for Norge som reisemål. Samarbeidet med ASO muliggjør TV-sendinger med profilering av idrett, natur, kultur, reiseliv og øvrig næringsliv. Rittet vil vise både landskapet, de lokale stedene, folkefesten og den norske kulturen. Vi vil vise at den norske kysten, i tillegg til vakkert landskap, også har et yrende folkeliv og en spennende kultur, sier nærings – og handelsminister Trond Giske.

– Jeg er glad for at Arctic Race of Norway blir en realitet, og at Innovasjon Norge har valgt å inngå i et samarbeid med Arctic Race, avslutter han.

Satser på sykkelturisme

Innovasjon Norge satser i økt grad på sykling i markedsføringen av Norge fremover.

Per-Arne Tuftin. Fans of good service– Vi ser at sykling er en populær sport i mange av våre prioriterte markeder, og mye tyder på at sykkelturisme er i vekst. Også i Norge har sykling blitt en populær sport, og mange destinasjoner har investert store beløp for å tilrettelegge for sykling. Vi ser et behov for i større grad å fokusere på sykling, og mulighetene vi har for dette i Norge. Som en del av dette prosjektet, vil Arctic Race of Norway være svært profilerende, både for Norge som reisemål og sykkelmulighetene her til lands, sier Tuftin (t.h.).

– Sykkelsporten opplever en boom internasjonalt, og Norge er definitivt i front av denne utviklingen. Drevet av suksessen til norske sykkelstjerner, har sykkelsporten i Norge hatt en enorm vekst: seertallene for sykkelritt på TV har nådd rekordnivå, og både antall sykkelentusiaster og amatørsyklister har skutt i været. Samtidig kan Norge skilte med en av verdens desidert vakreste kystlinjer, noe som er ideelt for arrangeringen av et spektakulært sykkelritt, sier Knut Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.

Vil skape en folkefest

Sammen håper Arctic Race of Norway og samarbeidspartnere å skape en folkefest, med aktiviteter og underholdning for tilskuere og tilreisende.  Anerkjente kunstnere inviteres til å lage kunstverk, forestillinger eller skulpturer, som viser møter mellom kunst og idrett. Hvert arrangørsted har også mulighet til å tilby festarrangementer med konserter, som ramme for folkefesten.

– Vi håper dette kan skape litt av det den samme stemningen og folkefesten man så under Ski-VM i Oslo, og da Hurtigruten minutt for minutt ble vist på TV, avslutter Tuftin.

Fakta om Arctic Race of Norway:

  • Et årlig internasjonalt etapperitt på landeveissykkel langs norskekysten
  • Sykkelrittet er delt i  4 etapper som skal arrangeres i Nord-Norge
  • Etter hvert som arrangementet utvikler seg, kan rittet utvides til å gå over flere dager, og også med etapper i Trøndelag og videre nedover norskekysten
  • Etapper og start-/målbyer endres fra år til år
  • Under Arctic Race of Norway vil båter fungere som hotell for utøverne
  • Den årlige totale effekten på norsk økonomi er foreløpig beregnet til over 100 millioner kroner fra første år. Sysselsettingsbehovet som følge av disse økonomiske effektene, anslås å være på mer enn 200 personer.

 Toppfoto: Nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap). Fotograf: Henrik Kreilishheim