Norske pizzaspisere blir sunnere

Sunn pizza fra Peppes

Er det mulig å få nordmenn til å velge sunt når de skal spise ute? Mange var skeptiske da Peppes Pizza i vår lanserte en sunnere serie med pizza, sandwich, salater og dessert. Fem måneder senere selger serien langt over forventning, og har også vunnet pris for å få nordmenn til spise mer frukt og grønnsaker, heter det i en pressemelding fra pizzakjeden.

Torsdag 27. november kåret Opplysningskontoret for frukt og grønt Peppes’ Greenlight-konsept til norgesmester i sunn veimat 2014. Kåringen er i samarbeid med fagbladet Fastfood, og fant sted i Mathallen i Oslo.

– Formålet med dette mesterskapet er naturligvis at bransjen skal bli motivert til å sette mer frukt og grønt på menyen, i det hele tatt tenke litt grønnere. Det er ikke mye som skal til for å løfte tilbudet, sier prosjektleder Toril Gulbrandsen, til daglig matkonsulent i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Sverre Høven, administrerende direktør i Peppes Pizza.
Sverre Høven, administrerende direktør i Peppes Pizza.

– Vi var overrasket over denne prisen, men vi synes vi fortjener det! Salget av Peppes Greenlight har gått langt over forventet, så det er tydeligvis et sug i markedet, sier Sverre Høven, administrerende direktør i Peppes Pizza. Han kan fortelle at i løpet av de siste tre månedene har det blant annet gått med over 13 tonn med spinat til pizzaene. Et tydelig bevis på at det er fullt mulig å kombinere god smak og sunnhet.

Til tross for at rettene i Greenlight-serien består av høyst 600 kcal, og har en høy andel grønnsaker, har det aldri vært aktuelt å gå på kompromiss med smaken:

– Den gode smaken er like viktig som sunnhet i vår nye Greenlight-serie, sier sjefkokk Tor Morten Myrseth i Peppes Pizza, som har utviklet serien, sammen med kvalitetssjef og ernæringsfysiolog Vibeke Bryhn-Hansen.

Juryen, som bestod av FastFoods redaktør Odd Henrik Vanebo, ernæringsfysiolog Camilla Andersen og OFGs direktør Guttorm Rebnes, vektla viktigheten av at konseptet måtte være med på å øke inntaket av frukt og grønt, nå ut til flest mulig forbrukere, samt inspirere andre aktører til å bli enda bedre. Det var også viktig for juryen at konseptet møtte forbrukeren der de er i dag, slik at terskelen ikke blir for høy i forhold til å ta et sunnere valg.

Toppfoto: Sunn pizza fra Peppes (foto fra peppes.no)