- Future of Sales Conference | Oslo
- HSMAI med kraftig satsing i Norge!
- Feiring av suksess og fremragende prestasjoner: Reiselivsbransjens beste ble hedret på HSMAI Awards Norway 2023
- De nominerte til HSMAI Awards Norway 2023 er…
- Connecting Future Leaders er tilbake igjen torsdag 14. mars på Scandic Solli!
Gir over 160.000 beskjeder i året
Over 800 beskjeder i løpet av én vakt – og over 160.000 beskjeder i året, gir flyveleder Frank Lyngtun (33) til piloter fra hele verden, fra Avinors kontrollsentral i Røyken, skriver Avinor i en pressemelding.
«SAS123, Norway Control, good morning, sir. Cleared ADOPI [startpunkt innflyvning til Oslo Lufthavn] 3L arrival for runway 19L at Gardermoen. Descend when ready. Flightlevel 120», lyder det fra Lyngtun, etter å ha blitt kalt opp av SAS-flyet.
Etter syv år i jobben, har 33-åringen gitt tusenvis av slike meldinger. På hver vakt bidrar Lyngtun til at 165 fly, eller i snitt 13.000 passasjerer, som deg og meg, kommer trygt frem til destinasjonen vår. I løpet av ett år ytes det tjenester til over 2,5 millioner passasjerer, per flyveleder, som jobber med inn- og utflyvninger til Oslo Lufthavn fra Røyken. Og jobben blir aldri helt rutine, ifølge Lyngtun.
– Nei, jeg blir ennå trigget av både kommunikasjonen med pilotene, og det å skape god trafikkflyt. Det er utrolig tilfredsstillende å se alle brikkene falle på plass, sier han.
Forskjellig engelskuttale
Alle som har reist litt med fly, har registrert at det kan være litt vanskelig å få med seg hva pilotene snakker om, før og under en flyreise, særlig fordi engelskuttalen kan variere noe. Og du er ikke alene. Også flyveledere kan stusse litt.
– Da kan vi spørre igjen hva beskjeden var, eller benytte oss av en repeat-knapp, hvor vi kan hente opp beskjeden igjen, ettersom vi har opptak av all kommunikasjon mellom oss og pilotene, opplyser Lyngtun.
Daglig benytter flyvelederne seg også av det fonetisk alfabetet, der for eksempel A blir Alfa, B blir Bravo, og så videre.
– Hva ble kampresultatet?
I perioder med mindre trafikk, hvor både flyveledere og piloter har bedre tid, kan det også oppstå morsomme situasjoner. Som da en pilot kalte opp Røyken og lurte på et kampresultat. Teksten fortsetter under bildet.
– Vi tenkte det måtte være fotball det var snakk om, men etter litt frem og tilbake, fikk vi vite at det var en dart-kamp. Jeg tror vi klarte å besvare det også. Vi er jo innstilt på å yte det lille ekstra, ler Lyngtun.
Ellers gjelder det for flyvelederne å være oppmerksomm på hva som går på lufta, bokstavelig talt.
– Når vi sitter i posisjon, så bruker vi en fotpedal, som fungerer som en av- og på-knapp, i forhold til kommunikasjonen som går til piloten. Er pedalen inne mens du har en uformell samtale med en kollega ved siden av deg, kan det jo bli riktig underholdende – for pilotene, smiler Lyngtun.
For øvrig er det vanlig at piloter og flyveledere ønsker hverandre god jul og god helg, når anledningen er der.
– Og så er det kjempehyggelig når vi blir takket av pilotene for å ha gjort en god jobb. Det setter vi stor pris på, sier han.
I forbindelse med 22. juli-terroren i 2011, kan ellers flyvelederen fortelle at det vanket kondolanser fra mange utenlandske piloter.
– Særlig fra amerikanerne. Dette hadde nok mye å gjøre med deres egne opplevelser fra 11. september 2001.
Må reagere raskt
– Hvilke krevende situasjoner vil en hver flyveleder oppleve på jobb?
– Det kan være flere ting, som for eksempel alvorlig syke passasjerer, hvor flyet trenger å lande raskt, såkalt prioritert landing – eller trykkfall i kabinen, der flyet gjennomfører en kontrollert nedstigning, på 6000 fot i minuttet, til det er nede på 10.000 fot. Når slike ting skjer, er du også oppmerksom på at trykkfall i noen tilfeller er en indikasjon på at det er andre ting som ikke stemmer. Men det må understrekes at både systemene på bakken og i flyet gjør flytransport til den sikreste transportformen i verden, sier Lyngtun.
Bergenser uten hjemlengsel
Lyngtun ble utdannet som flyveleder i Malmø, og har gode minner fra studietiden. Han er ellers kjempefornøyd med arbeidsmiljøet på kontrollsentralen i Røyken. Så flytte vil han ikke.
– Jeg er bergenser, så det er vel nesten en forventning fra omgivelsene om at jeg ønsker meg til Flesland. Men nei, det ligger ikke an til det, ler han.
– En bergenser uten hjemlengsel … ?
– Ja, faktisk, gliser han.
– Og du lar deg ikke friste av en eksotisk tilværelse i Dubai, slik enkelte andre norske flyveledere har gjort?
– Jeg kjenner flere av dem som har reist, og det er sikkert en spennende erfaring. Men jeg har det bra her i Norge, fastslår han.
Halvt spanske Lyngtun har for øvrig spansk mor, og snakker morsspråket flytende. Dette kommer til anvendelse også på jobben.
– De ordinære beskjedene går på arbeidsspråket vårt, som er engelsk, men om jeg er i kontakt med spanske piloter, hender det jeg etter hvert slår over på spansk. Det er hyggelig å kunne yte litt ekstraservice, avrunder han.
Søknadsfristen for årets opptak til flyvelederstudiet er for øvrig 1. mars. Du kan lese mer om studiet her: https://avinor.no/bli-flygeleder/
http://youtu.be/H7XcI7LaMlc
Toppfoto: Frank Lyngtun (33), flyveleder i Avinor. Foto fra Avinor