VisitOSLO først i verden med Ticketmaster
Visitoslo.com kan nå tilby hele utvalget til Ticketmaster, skriver destinasjonsselskapet i en pressemelding.
Det er første gang billettgiganten åpner for at andre kan distribuere deres løsning. Målet er å selge enda flere billetter til Oslos 5000 årlige arrangementer.
– Nå blir det enda enklere for de besøkende å kjøpe billetter til Oslos mange arrangementer. Vi er stolte av å være de første i verden som har fått til et slikt samarbeid med Ticketmaster, sier Bente B. Holm, adm. direktør i VisitOslo.
Oversikt og kjøp på samme sted
Arrangementskalenderen til VisitOslo er den klart mest besøkte siden på visitoslo.com. Det sier noe om interessen for det som rører seg i byen. Frem til nå har de besøkende fått en oversikt over hva som skjer i byen på visitoslo.com, men har måttet søke andre steder for å vite om det er billetter igjen, og for å kjøpe billetter til arrangementene. Nå får man full oversikt på ett sted, og med ett klikk er man inne i kjøpsprosessen hos Ticketmaster.
– VisitOslo har som uttalt ambisjon å være digital pioner, å gjøre ting annerledes, og å gjøre ting først. Å kunne tilby en komplett og brukervennlig billettløsning på vår populære arrangementskalender, har vært et mål lenge. Jeg tror ingen andre hovedsteder i verden kan tilby en bedre løsning til sine besøkende, og til byens beboere, enn det vi nå har, sier Holm.
Unikt samarbeid
– Som oftest får vi henvendelser om samarbeid fordi man ser en mulighet for å tjene mer penger for seg selv, og vanne ut lønnsomheten i allerede eksisterende forretningsmodeller. VisitOslo hadde en annen tilnærming. De ønsket å øke antallet besøkende på arrangementene i Oslo, uten at de selv skulle tjene på det. VisitOslo var kun opptatt av at kultursektoren i Oslo skulle selge flere billetter. Dermed fikk vi til en løsning som var god for alle parter, sier Tormod Olsen, markedsdirektør i Ticketmaster Norge, og fortsetter:
– Det er første gang i Europa vi har latt noen eksterne utvikle tjenester på Ticketmasters API. Jeg er glad, og spent på hvordan Ticketmasters data vil kunne bidra til en bedre opplevelse for turister og andre kulturinteresserte. VisitOslo er et merkenavn med sterk tillit i markedet. Tillit er noe som er viktig for oss som er i en bransje med mange aktører som operer med falske billetter etc. VisitOslo har også de senere år vist et sterkt fokus på digital kommunikasjon, sammen med en åpen og inkluderende holdning. Disse to egenskapene er spennende, og gir rom for at mange kan dra nytte av API-et, uten at vi opplever at VisitOslo har en egeninteresse.
Innovasjon gir økt verdiskapning
Oslo er arrangementshovedstaden i Norden, og kulturlivet er blitt en viktig del av det folk kommer til byen for å oppleve, det som gjør det godt å bo i byen, og gjør det interessant å drive sin virksomhet fra byen.
– Denne nye løsningen skal bidra til å øke lønnsomheten hos alle som arrangerer noe morsomt i byen, slik at de kan fortsette med nettopp det. Kulturetaten i Oslo kommune har derfor støttet prosjektet økonomisk med innovasjonsmidler, sier byråd for kultur og næring, Hallstein Bjercke (V).
Berømmer samarbeidet
– Folk reiser ikke til en moderne by som Oslo, bare for å se fjell, fjorder eller hoppbakke og vikingskip. Det folk kommer hit for, er å oppleve pulsen i byen, og alt den har å by på, av mennesker, opplevelser og muligheter. Jeg har stor tro på at denne løsningen både vil bringe flere besøkende til Oslo, og gi flere utsolgte arrangementer i byen. VisitOslo gjør veien mellom interesse for arrangementene og selve billetten sømløs, gjennom innovasjon og kobling av data. Jeg vil berømme VisitOslo for at de har fått til dette samarbeidet med Ticketmaster, og det er nettopp denne typen prosjekter Oslo kommune ønsker å støtte med sitt innovasjonsprogram, sier Bjercke.
Foto: Bente Bratland Holm, administrerende direktør i VisitOSLO. Foto fra VisitOSLO.