Stor Nord-Norge-spesial i Lonely Planet

Lofoten får skinne over tolv helsider i januarutgaven av Lonely Planet. Et av verdens viktigste reisemagasiner, heter det i en pressemelding fra Innovasjon Norge.

– Dette er fantastisk norgesreklame. Vi vet at artikler som dette gir utrolig god eksponering for norske destinasjoner, og bidrar til å skape reiselyst. Denne saken er spesielt flott, med førsteklasses bilder og mye god informasjon, sier en fornøyd reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Lonely Planet er utvilsomt et av verdens viktigste reisemagasiner, takket være et godt omdømme, og høy kvalitet på artikler og bilder. Bare i Storbritannia har de 50.000 lesere hver måned.

Dårlig vær ingen hindring

Opprinnelig ønsket Lonely Planet å lage en nordlysartikkel, samt å følge skreien i februar. Reportasjeteamet tilbrakte en uke i Lofoten, og været var stort sett dårlig hver eneste dag. Det var derfor spennende om de klarte å få noen bra bilder i løpet av oppholdet.

Men det skulle vise seg at lunefullt vær gjorde sitt til at britene brukte mer tid sammen med de lokale, og derfor fikk komme tettere på livet i Lofoten. Og ja, de fikk sett nordlyset! At de fikk med seg fine bilder hjem, er det heller ingen tvil om, når saken nå står på trykk.

Reportasjen er resultat av en pressetur som ble arrangert i februar. Vertskap var Innovasjon Norges London-kontor, i samarbeid med Nord-Norsk Reiseliv, samt med bistand fra Norges Sjømatråd.

Foto: Utsnitt av omslaget til Lonely Planets januarnummer 2016. Fotograf: Justin Foulkes/Lonely Planet