SAS kåret til Årets Reiselivsmarkedsfører 2015

SAS ble den som gikk til topps og vant den gjeveste prisen, Årets Reiselivsmarkedsfører 2015, under reiselivsnæringens «Oscar-utdeling», HSMAI-prisene, som fant sted på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo torsdag kveld,  blant annet for evnen til å «snu en negativ trend til positive resultater», som juryen uttrykker det. Dermed stakk flyselskapet også av med det tradisjonsrike Ferdaskrinet, som hvert år blir hovedvinneren til del for ett år.

Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI Chapter Norway.
Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI.

Prisutdelingen fant sted i hotellets praktfulle Sonja Henie-sal, i kjølvannet av dagens store event, HSMAI Møte- og Eventbørsen.

– SAS har løftet seg betraktelig i 2015 utmerket seg, som få kan ha unngått å merke seg, sier HSMAIs administrerende direktør, Ingunn Hofseth, som også skryter av de øvrige prisvinnerne:

– I året som gikk så vi en voldsom kreativitet blant reiselivets markedsførere, noe som ga juryen stor jobb.

Det ble delt ut priser i kategoriene hjemmeside, kampanje flermedier, digitale kampanjer, reklamefilm, kundedialog, den digitale vinner, sosiale medier, samfunnsansvar, PR, HSMAI Veiviser, Den store Fremgangen og Årets Nytenker, foruten hovedprisen, selvsagt, Årets Reiselivsmarkedsfører 2015.

Vinnere

Årets Reiselivsmarkedsfører 2015 – Ferdaprisen

Årets Reiselivsmarkedfører 2015 er SAS.

Juryens begrunnelse:

Konkurransen reiselivsbedriftene imellom blir stadig tøffere, dette gjelder både nasjonalt og internasjonalt. Det gjør at man, så vel innenfor produktutvikling, som i markedsføring, må ha en solid forankring i markedet.

Vinneren av Årets Reiselivsmarkedsfører befinner seg på et høyt profesjonelt nivå, og har markedsføring solid forankret i bedriftens filosofi. Årets vinner utmerker seg med strategisk og kvalitativ markedsføring, der innsatsfaktorer som modighet, langsiktighet, gjennomtenkt budskap og høy kreativ verdi, har vært utslagsgivende for juryens valg.

Årets vinner har vært nede i en bølgedal, men har klart å snu en negativ trend til positive resultater. Gjennom en offensiv satsing, i så vel tradisjonelle medier, som i digitale og sosiale medier, fremstår vinneren igjen som en svært viktig aktør innenfor norsk reiseliv.

Med sitt slogan «We are Travelers», er de igjen med i kappløpet om å frakte turister til, fra og i Norge.

Årets Reiselivsmarkedsfører 2015 er SAS. HSMAI gratulerer!

HSMAI Veiviser 2015

Vinnere: NordNorsk Reiseliv, Visit Tromsø og Arena Lønnsomme Vinteropplevelser med Vinter Troms (i fellesskap), og Fursetgruppen

Juryens begrunnelse (for NordNorsk Reiseliv, Visit Troms og Arena Lønnsomme Vinteropplevelser med Vinter Troms):

Denne veiviseren har gjennom flere år arbeidet målrettet og bevisst, med noe mange ikke trodde var mulig, for kun få år tilbake. De har brukt et naturfenomen, som har vært tilgjengelig i hundrevis av år, som grunnlag for en eventyrlig produktutvikling av unike vinterprodukter i en hel landsdel. Sist vinter hadde landsdelen en turistomsetning på ca MNOK 400, hvor gjest brukte eventyrlige 2443 kroner pr døgn, på aktiviteter, mat og drikke. Man har, i bare tre utenlandsmarkeder, identifisert et ytterligere potensial på 7,4 millioner kunder til disse produktene.

Vi snakker selvsagt om utviklingen av nordlys og andre tilhørende vinterprodukter i Nord-Norge. Det er mange som har bidratt til denne fantastiske utviklingen, og som fortjener heder og ære.

Vi har valgt ut tre aktører, som sammen vil motta «HSMAI Veiviser 2015».

Juryens begrunnelse (for Fursetgruppen):

Årets Veiviser er på relativt få år blitt bygget opp til en betydelig aktør i bransjen. Vinneren er hele tiden åpen for nye utfordringer, så lenge det er mulighet for sunn forretningsdrift og kvalitet på høyt, internasjonalt nivå. De har holdt på konseptet, og motstått fristelsen til å ekspandere for mye geografisk.

I dag driver vinneren 20 restauranter i Oslo. Det er lagt sten på sten i oppbyggingen av selskapet. Forretningsideen har hele tiden vært å tilby unike steder, der totalopplevelsen; god mat, vin og rammen rundt, er det viktige.

Vinneren driver i dag flere av Oslos, og Norges, beste restauranter. De er også kjent som en populær og attraktiv arbeidsgiver, er dyktige til å rekruttere flinke ledere, og står hele tiden på for å gi gjestene gode opplevelser.

HSMAI gratulerer Fursetgruppen, ved Bjørn Tore Furset og Gjøran Sæther.

Årets nytenker 2015

Vinner: Hurtigruten

Juryens begrunnelse:

For å tilpasse seg markedets krav til nytenkning og utvikling, har vinneren av Årets Nytenker sett nødvendigheten av, og gjennomført, betydelige endringer innenfor produkt, salg og markedskommunikasjon. Det er ingen hemmelighet at bedriften har slitt, men den har, gjennom en snuoperasjon det står stor respekt av, igjen klart å bli lønnsom.

Dette har vært en omfattende prosess, som har involvert hele organisasjonen, under en meget dyktig leder. Ved å snu organisasjonen på hodet, igangsette innsparingstiltak, og å utvikle produkter som er tilpasset kundenes behov, både innenfor opplevelser, aktiviteter, utflukter og mat, har Årets Nytenker bevist en utrolig evne til handling.

Årets Nytenker har bevist en evne til å tilpasse seg endringer i markedet, og er igjen en av de viktigste og mest solide reiselivsbedrifter, både nasjonalt og internasjonalt.

Årets Nytenker er Hurtigruten. HSMAI gratulerer!

Den store Fremgangen 2015

Vinner: Scandic Hotels Norge

Juryens begrunnelse:

Vinneren har vært en viktig aktør i reisebransjen i en årrekke, men har vokst betydelig i det siste. Fra å være i mellomsjiktet, er vinneren i dag en av de største i Norge. I 2015 ble en stor integrasjonsprosess avsluttet, etter overtagelsen av en konkurrerende kjede. Det var mange utfordringer forbundet med prosessen, også i forhold til ansatte og, ikke minst, hvordan ville trofaste gjester reagere?

Resultatet er blitt en betydelig reiselivsbedrift, som har skaffet seg en tydelig posisjon i markedet, ved å beholde det beste fra begge selskapene. Vinneren har hatt størst økning i sin bransje, både på merkevare-kjennskap og kunnskap ute hos publikum, og de har tatt markedsandeler. En av de viktigste indikatorene på at integrasjonen har vært vellykket, er at de ansatte trives på jobb, er stolte av det de gjør, og bidrar til å skape positive gjesteopplevelser hver eneste dag.

Vinneren av HSMAI-prisen for «Den Store Fremgangen» er: Scandic Hotels Norge. HSMAI gratulerer!

Hjemmeside

Hederlig omtale: Norwegian

Hederlig omtale: Fursetgruppen

Kampanje, flermedier

Gull: Ving, med web, TV, digitalt, print, radio, sosiale medier, PR, CRM/nyhetsbrev, events og blogg

Hederlig omtale: Hurtigruten, med filmer, annonser og web

Juryens begrunnelse:

Dagens mediebilde er komplisert, kanskje mer komplisert enn noen gang. Det å treffe med en kampanje, både i forhold til enkeltmedier og det å sette sammen en solid mediemiks, er noe som kjennetegner en dyktig markedsfører. Vinneren av kampanje flermedier har lykkes med dette.  Vinneren opererer i et marked med tøff konkurranse, hvor de enkelte konkurrenters produkter er ganske like. Vinnerens kampanje er basert på en god idé, med et tydelig budskap, som evner å utnytte hvert enkelt medium, på en måte som skaper oppmerksomhet, begeistring og preferanse hos forbrukeren. Vinneren har benyttet aktiviteter i flere medier, som til sammen utgjør en imponerende helhet.

Vinneren er Ving. HSMAI gratulerer!

Digitale kampanjer

Gull: SAS, med «Nye kabiner»

Hederlig omtale: Destinasjon Trysil, med «Testpilotene»

Juryens begrunnelse:

Vinneren av digitale kampanjer har virkelig utnyttet de mulighetene som finnes i dag. Årets vinner av digitale kampanjer har satt sammen en hel del ulike aktiviteter, som skaper gode energier og stor oppmerksomhet. Vinneren skulle skape oppmerksomhet rundt en av de største investeringene de har gjort på over 15 år, og da er det ekstra spennende at årets vinner har gjort mange aktiviteter som ikke har blitt gjort tidligere. For første gang fikk et fly sin egen twitter-konto, vinneren ble den første flyselskapet med Google street view av en flykabin, og vi kunne se flyet bli avdekket på sosiale medier, og Magnus Carlsen spille sjakk i luften.

Årets vinner av Digitale Kampanjer er SAS. HSMAI gratulerer!

Reklamefilm

Gull: Flytoget, med «Flytoget – alltid på skinner»

Hederlig omtale: Hurtigruten, med «The Boat»

Juryens begrunnelse:

Reklamefilm er virkningsfull, dersom man lager en film som har et tydelig budskap, og man treffer i forhold til kanal og målgruppe. Kategoriens vinner behersker dette.  Vinneren har en tydelig målsetting, og et budskap som går på å bygge preferanser for sitt produkt. Med fokus på emosjonelle verdier, benytter vinneren reklamefilm på en kreativ og effektiv måte. Vinneren har, gjennom en årrekke, befestet seg som en solid tilbyder av transporttjenester, som gjør det spennende å reise, og har gjennom sitt arbeid oppnådd meget gode resultater, både i forhold til preferanse og omsetning.

Vinneren er Flytoget. HSMAI gratulerer!

Kundedialog

Gull: Scandic Hotels, med «Havet»

Juryens begrunnelse:

Vinneren for kundedialog hadde en helt tydelig målsetting, og la en helt konkret plan for å nå dette. Vinneren har på mange plan kommunisert med sine potensielle kunder, både i nærområdet og i digitale kanaler. Vinneren hadde et relativt tøft utgangspunkt, men har jobbet dedikert for å skape et godt produkt og en god omtale. Årets vinner av kundedialog, kan vise til imponerende resultat, nummer én på Tripadvisor – certificate of excellence! Nummer én på booking.com, med en score på 8,8 av 10, nummer én på Expedia, med 4,5 av 5, anbefalt hotell av Berg-Hansen, og nummer én på RGI i Bodø med mer.

Årets vinner av kategorien kundedialog er: Scandic Havet. HSMAI gratulerer!

Den digitale vinner

Gull: Star Tour, med «TUI Smartband»

Hederlig omtale: SAS, med «Scandinavian Traveler»

Juryens begrunnelse:

I kategorien Den digitale vinner har juryen lagt vekt på endringsvilje og innovasjon. Årets vinner har vist vilje til å gå i front, og være med på å drive utviklingen i bransjen. Ved å koble nye teknologiske muligheter med forbrukerinnsikt, har vinneren klart å skape en helt ny opplevelse og brukervennlighet for sine kunder. Løsningen representerer en ny måte å møte behovene til hotellnæringen og gjestene, der sømløshet, skreddersøm og bærekraft står i sentrum. Smartteknologi er helt klart noe vi kommer til å se mer av innen reiselivsbransjen.

Årets digitale vinner er Star Tour. HSMAI gratulerer!

Sosiale medier

Gull: SAS, med «Rulletrappen»

Hederlig omtale: Norwegian, med «Fyll et fly»

Juryens begrunnelse:

Juryen har innen denne kategorien vektlagt viral spredning. Årets gullvinner har på en enkel og morsom måte skapt en viral vinner, med snart 400.000 visninger på YouTube. Filmen støtter selskapets overordnede målsettinger om at ekte reisende – true travellers –  alltid ønsker å finne den raskeste ruten. Caset har allerede vunnet priser, både i Cannes og i Norge.

Gratulerer SAS med gull i sosiale medier for Rulletrappen. HSMAI gratulerer!

Samfunnsansvar

Gull: SAS, med «Juleflyet»

Juryens begrunnelse:

Stadig flere bedrifter setter CSR/Samfunnsansvar på dagsordenen. Det gir en effekt omdømmemessig, engasjerer og motiverer ansatte, og ikke minst fører til økt lønnsomhet.

Årets vinner er en aktør som var svært tidlig ute med å ta samfunnsansvar på alvor. Årets vinnerbidrag er ikke et engangs-stunt for å høste likes og gode PR-historier, men en godt forankret aksjon, med lange tradisjoner.

Juryen liker spesielt godt at aksjonen er en etablert del av bedriftskulturen, og at det er de ansatte som driver hele aksjonen, via et enormt engasjement, også på fritiden. Vinneren involverer og engasjerer, også utover egne rekker, via sponsorer, og aksjonen vokser og utvikler seg år for år. Nytt av året er at egne kunder kan engasjere seg, og gjøre en forskjell via kundelojalitetsprogrammet.

Etter 30 år, har Juleflyaksjonen blitt en hjelp å regne med. Juryen gratulerer SAS med jubileet, og som vinner av kategorien Samfunnsansvar. HSMAI gratulerer!

PR

Gull: Flytoget, med «Flytoget og vertskapsrollen»

Hederlig omtale: Scandic Hotels, med «Frokost»

Hederlig omtale: Ving, med diverse tiltak

Juryens begrunnelse:

Historiefortelling er en viktig del av kommunikasjonsplattformen, og en vesentlig del av en langsiktig PR-strategi. Kategoriens vinner bruker PR som en integrert del av markedsføringen, hvor det å bygge preferanser for produktet, gjennom å sette dagsorden, og skape engasjement og involvering hos målgruppen, er vektlagt på en positiv måte.  Vinneren har et budskap som tydelig synliggjøres, gjennom kreativ og utradisjonell bruk av virkemidler, budskap og ulike medier.  Juryen er imponert over vinnerens evne til å bruke PR, og gjennom dette befeste sin posisjon som den beste tilbyderen av transporttjenester.

Vinneren er Flytoget. HSMAI gratulerer!

PR

Gull: Flytoget, med «Flytoget og vertskapsrollen»

Hederlig omtale: Scandic Hotels, med «Frokost»

Hederlig omtale: Ving, med diverse tiltak

Juryens begrunnelse:

Historiefortelling er en viktig del av kommunikasjonsplattformen, og en vesentlig del av en langsiktig PR-strategi. Kategoriens vinner bruker PR som en integrert del av markedsføringen, hvor det å bygge preferanser for produktet, gjennom å sette dagsorden, og skape engasjement og involvering hos målgruppen, er vektlagt på en positiv måte.  Vinneren har et budskap som tydelig synliggjøres, gjennom kreativ og utradisjonell bruk av virkemidler, budskap og ulike medier.  Juryen er imponert over vinnerens evne til å bruke PR, og gjennom dette befeste sin posisjon som den beste tilbyderen av transporttjenester.

Vinneren er Flytoget. HSMAI gratulerer!

HSMAI takker årets jury:

Per-Arne Tuftin, Reiselivsdirektør, Innovasjon Norge, juryleder
Aina Myhren, Client Service Director, IUM
Angelica Montez, Kommersiell direktør, Grand Hotel
Halldor Engilbertsson, Høyskolelektor og studieleder Bachelor i Ledelse og servicestrategi, Høyskolen Kristiania
Lena Nesteby, Chief Brand Manager, Flytoget
Lena Petersson, Senior Advisor, Flerveis Kommunikasjon & Rådgivning
Rune Roalsvig, Account Director & Partner, Anorak
Maria Aas-Eng, Administrerende Direktør/Managing Director

RED Media Consulting

Toppfoto: Marianne Orderud, Marketing Manager i SAS, sammen med SAS-kolleger, ved prisoverrekkelsen. Fotograf: Morten Brakestad