Ukens navn: Lars Terje Grorud

Lars Terje Grorud
Managing Director
JCP (Just Cruzin’ Production)

Q: Hva består din arbeidshverdag av?

A: Min arbeidsdag er preget av høyt tempo, fra morgen til kveld. Jeg prøver å ha mest mulig fokus på det viktigste, nemlig at vi leverer den aller høyeste kvalitet ut til våre kunder. Når vi lykkes med det, ser vi at mye annet faller på plass. Vi søker fortsatt vekst, og den er tett knyttet til at vi skal utvikle menneskene i organisasjonen og fagfeltet. Så det er en god miks av strategisk tenkning, men det handler også om å være tett på både kunder og ansatte.

Q: Hva er det beste ved jobben din?

A: Variasjonen. Hver dag blir man utfordret, enten faglig eller organisatorisk. Det er ingen muligheter for å kjede seg, og det er bra. Samtidig mener jeg at eventbransjen representerer en utrolig spennende disiplin, som ikke er fanget i gammeldagse mønstre. Det er forfriskende å være en del av noe som er i rivende utvikling.

Q: Har du noen du har sett opp til?

A: Jeg finner mye inspirasjon i bransjen. Det er givende å jobbe for å nå markedsleder-posisjonen, når nivået stadig øker. Jeg mener det er viktig å se til både andre mennesker og organisasjoner, for å få et bredere perspektiv. Det er utrolig mye spennende som skjer i andre land, som det er interessant å følge med på. Det er viktig å hente inspirasjon på tvers av bransjer og landegrenser. Det er alltid noen som gjør det bedre eller annerledes, det er viktig å ikke tro at man sitter på alle svarene selv. Man må aldri slutte å lære nye ting.

Q: Har dere noen hyggelige tradisjoner på kontoret?

A: Vi har mange. Alt fra vår daglige felleslunsj, hyggelige sommeravslutninger i Øysteins hage, juleavslutning for de ansatte med barn, til vår årlige bursdagsfeiring, der vi inviterer både kunder, partnere, venner og familie. Sist høst hadde vi JCP-bursdagen i Mathallen, med 2000 besøkende, noe vi syntes var fantastisk morsomt. Ellers er vi en sportslig gjeng, som sykler både Lillehammer–Oslo, og løper Holmenkollen-stafetten. I tillegg til dette, har vi flere hyggelige, uhøytidlige treffpunkter gjennom et år, som for eksempel fredagspils.

Q: Hvor lenge har du vært medlem i HSMAI?

A: I ett år.

Q: Hva syns du er det beste ved HSMAI?

A: At det er gode krefter som kjemper for at eventbransjen skal bli mer synlig. Jeg har et brennende ønske om at flere skal skjønne hvilken kraft som ligger i opplevelsesbasert kommunikasjon, både for merkevarer og for organisasjoner som jobber med å utvikle god og bærekraftig organisasjonskultur.

Q: Er det noen aktiviteter/tiltak du syns HSMAI bør starte opp?

A: Det kan være flere, men nå syns jeg først og fremst at man må få stabilisert sin posisjon, som en tydelig forløper for bransjen. Det er spennende å se på nettverket som strekker seg fra akademia, til nærings- og kulturliv. Jeg er helt sikker på at foreningen kan bli et kraftsentrum for eventbransjen.

Q: Beskriv en perfekt helg for deg?

A: Det kan være mange perfekte helger. Jeg setter pris på at livet er preget av kontraster, det gjør alt mer spennende. Så det kan være alt fra en kjærstetur til New York, med kona mi, en rolig familiehelg med barna, på hytta vår i Valdres, til det å stå på et av våre eventer med gåsehud, når vi skaper uforglemmelige opplevelser.

Q: Hvis du var Norges statsminister, hva ville du lagt vekt på?

A: En jobb med stort ansvar! Jeg kan i det minste peke på to emner som jeg er særlig engasjert i. Jeg ville jobbet for en mer global kulturforståelse. Vi har for ofte et vel navlebeskuende perspektiv, og tror alt dreier seg om oss i lille Norge. Vi er en del av et mye større samfunn, verdenssamfunnet, og med det følger det et stort ansvar. For å dra en sammenligning til næringslivet, så hadde jeg fokusert mer på en felles visjon, og fått etablert et verdigrunnlag, og benyttet det aktivt i kulturarbeidet i Norge AS. Jeg ville brukt vesentlig mer ressurser på å tilrettelegge for et mer innovasjonsdrevet næringsliv, og oppfordret til langt mer gründervirksomhet. Det vi nå ser, med nye inntjenings-modeller i tradisjonelle bransjer, er bare starten. Nå har vi en glimrende mulighet til å ta en posisjon som en fremoverlent nasjon i næringslivs-øyemed. Jeg ville jobbet med å flytte oss fra en oljenasjon til en innovasjons- og teknologinasjon.

Q: Hvordan vil noen som kjenner deg beskrive deg?

A: Raus, ambisiøs, rastløs

Q: Hvor går neste reise, privat/arbeid?

A: Island og så Svalbard, begge private.

Q: Har du noen spesielle hobbyer?

A: Windsurfing, landeveis-sykling, stisykling og snowboard.

Q: Om du var fanget på en øde øy, hva ville du tatt med deg, om du fikk velge én ting?

A: Familien min, de må kunne betraktes som en enhet.

Q: Takk, har du ellers noe på hjertet?

A: Jeg gleder meg til å se hvordan 2016 utvikler seg. Det ser veldig bra ut for oss nå, men kan samtidig bli et uforutsigbart år, som kommer til å kreve mye, av både ansatte og bedrifter.