Nok en rekordsommer for reiselivet

Reiselivsnæringen kan se tilbake på en foreløpig strålende sommersesong, med fem prosent økning i kommersielle gjestedøgn mellom mai og juli. Økningen kommer på toppen av fjorårets rekordsommer. Totalt har Norge hatt en vekst på ni prosent i antall kommersielle gjestedøgn de to siste årene, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

Til sammen var det 12,6 millioner gjestedøgn ved kommersielle overnattingsteder i sommermånedene mai til juli i år. Det er spesielt utenlandske gjestedøgn som står for den positive utviklingen, med en vekst på ti prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. De to siste årene har Norge opplevd en fantastisk økning fra utlandet, på 19 prosent.

– Dette er strålende nyheter. Reiselivet har jobbet hardt for å ta en større markedsandel, noe vi ser resultater av nå. En økende interesse for Norge, kombinert med gode flyforbindelser til landet, en næring som tilbyr gode produkter, godt hjulpet av en svak norsk krone, har gjort det enklere for utlendinger å velge Norge, sier Cathrine Pia Lund, direktør merkevaren Norge i Innovasjon Norge.

Hun tror et økt fokus på bærekraft, digitalisering og samarbeid skal sikre en positiv utvikling også til neste år.

– Verdens befolkning reiser mer enn noensinne, samtidig har konkurransen om de reisende aldri vært større. Det er avgjørende at Norge tar sin del av denne veksten. I 2015 økte Norge sin markedsandel av internasjonal turisme, samtidig som vi opplevde en økning i kommersielle gjestedøgn, både sommer og vinter. Dette er en utvikling vi nå jobber hardt for å beholde og utvikle, sier Lund.

Volummarkeder tilbake

De viktige markedene for Norge, målt i antall gjestedøgn, Tyskland og Nederland, er på full vei tilbake, viser tall til og med juli. Etter noen år med en svak vekst, kan disse volummarkedene i år vise til en svært god økning i sommer ,på henholdsvis 13 og seks prosent. Antall amerikanske gjestedøgn fortsetter å øke også i juli. Med 18 prosent flere gjestedøgn mellom mai og juli i år, sammenlignet med i fjor, utgjør USA nå det fjerde største av Innovasjon Norges markeder i utlandet.

– Dette er en god utvikling, som vi har jobbet hardt for. For å sikre en fortsatt positiv vekst, må vi samarbeide om å skape et tydelig fotavtrykk, samtidig som vi gjør det lett å velge Norge. Konkurransen er stor, og for og lykkes, er det avgjørende å enes om en felles strategi, som gjør at Norge skiller seg ut på det internasjonale markedet, fortsetter Lund.

Fjord-Norge med eventyrlig vekst

Basert på tall for sommermånedene, er det Fjord-Norge som lokker de utenlandske turistene mest. Fjordfylkene kan se tilbake på en eksepsjonell vekst, med 14 prosent flere utenlandske gjestedøgn siden i fjor. De to siste årene har utviklingen vært på 24 prosent, målt i antall utenlandske gjestedøgn.

Oslo har også en god utvikling i sommermånedene, og kan vise til en økning på åtte prosent. Alle østlandsfylkene tatt i betraktning, er det Buskerud og Hedmark som kan skilte med den beste utviklingen, på henholdsvis 13 og 24 prosent økning fra utlandet i sommermånedene.

– Vår posisjoneringsanalyse viser at fjorder ennå er den klart sterkeste assosiasjonen til Norge, men i 2016 var det flere respondenter som sa seg enig i påstanden at de kan oppleve spennende kultur og historie på ferien i Norge. Det var også flere som sa seg enig i at Norge er et sted for spennende byopplevelser. Dette er en spennende utvikling, som viser at Norge får flere strenger å spille på i kampen om turistene, avslutter Lund.

Foto: Cathrine Pia Lund, direktør merkevaren Norge, Innovasjon Norge. Foto fra Innovasjon Norge.