Skjeldam i skarp konkurranse om Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris
Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam er én av fem finalister som konkurrer om tittelen Årets fyrtårn for lokalmat. Det er nemlig tema for årets utgave av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris, skriver Matmerk i en pressemelding.
Av 33 sterke kandidater gikk Skjeldam til finalen om å bli Årets Lokalmatfyrtårn. Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris deles årlig ut til en person som har utmerket seg spesielt innen området mat, sunt kosthold og matkultur, med hovedvekt på det norske. I år deles prisen ut for 23. gang, og den verdige vinneren kåres etter en vurdering av finalistenes formidling og kunnskapsdeling av norsk lokalmat og drikke.
– Finalistene gjør en hederlig innsats i deres arbeid med å formidle betydningen av å satse på norsk lokalmat og drikke. Ildsjelene som videreførerer norsk matkultur, gjør et svært viktig arbeid, og de må gjøres ekstra stas på, sier Matmerks styreleder Liv Gregersen Kongsten.
Fremmer lokale produsenter på Hurtigruten
Daniel Skjeldam og Hurtigruten har, gjennom konseptet Norwegian Coastal Kitchen, bidratt til å løfte frem lokale produsenter. Det nye matkonseptet er en sentral grunn til at Hurtigruten har hatt positiv passasjerutvikling, og nå går med solid overskudd. Norwegian Coastal Kitchen har i tillegg vært et viktig utstillingsvindu for lokale produsenter langs kysten.
Vinner stipend på 30.000
I år hedres vinneren med diplom og et stipend på 30.000 kroner, på Matmerks årlige arrangement, Fagdag for norsk mat, 27. oktober. Skjeldam konkurrerer mot adm dir Mikael Forselius i Røros Hotell, Maaemos kjøkkensjef og eier Esben Holmboe Bang, politisk rådgiver Aina Bartmann i Oikos og Ingulf Galåen som eier og driver Galåvolden Gård.
Foto: Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten AS. Foto fra Hurtigruten AS.