Endringer i VisitDenmark Norge

Markedsdirektør Vidar Mørch har sagt opp sin stilling, etter 19 år i VisitDenmark Norge. Samtidig forlater PR- og pressesjef Julie Ryland også sin stilling, for å gå videre til nye utfordringer, skriver den danske turismeorganisasjonen i en pressemelding.

Etter 19 år med ansvaret for å bygge, videreutvikle og styrke merkevaren «Det er dejlig å være norsk – i Danmark», har turistsjef Vidar Mørch i VisitDenmark nå bestemt seg for å overlate roret til andre.

Dansk turisme, og marked Norge, mister dermed en rutinert markedsfører og profilert «pappa» for et av Norges sterkeste brands, men dette bekymrer ikke Mørch.

– Vi har ikke bare etablert en merkevare som er helt der oppe med de store, men vi har også gjort kampanjen 100 prosent digital, og oppdatert til dagens medieverden og de endringer det medfører. Derfor er jeg helt trygg på at min etterfølger både vil ha det beste utgangspunkt og ta konseptet til nye høyder, sier den avtroppende turistsjefen.

Danmark er et av nordmenns absolutte favorittreisemål, og med overnattingsrekorder de siste par årene, og en merkekjennskap til kampanjen, på hele 97 prosent av alle nordmenn, forlater Mørch en suksess som i høyeste grad er i toppform.

– Danmark er i vinden som aldri før, og er på mange måter den ideelle destinasjonen, i en tid der kombinasjonen av hygge, nærvær og samtidig passe spennende og annerledes opplevelser, er noe mange savner i hverdagen. Selv om jeg føler jeg har gjort mitt, og skal finne andre utfordringer i min videre karriere, er jeg derfor veldig optimistisk på Danmarks vegne, forsikrer han.

Julie Ryland slutter også

Samtidig som Vidar Mørch slutter i VisitDenmark, har også PR- og pressesjef i Norge, Julie Ryland, valgt å si opp sin stilling.

Ryland har vært ansatt i VisitDenmark i fire og et halvt år, først som online manager, så som PR- og pressesjef. I tillegg til å bidra til den store vekst VisitDenmark har opplevd fra det norske markedet, har Ryland bygget opp VisitDenmark Norges satsing på bloggere og influencers, og optimalisert synergien mellom PR, presse, eide og fortjente kanaler. Presseresultatene har hatt en årlig annonseverdi på mellom NOK 30 og 50 millioner, og en stadig større andel av mediedekningen har vært på digitale plattformer og i sosiale medier.

– De siste årene har jeg fått formidle Danmarks beste opplevelser og attraksjoner til noen av Norges dyktigste reisejournalister, bloggere og influencers. De historiene lever i beste velgående, og det gjør også de minnene og erfaringene som jeg tar med meg videre. Jeg vil benytte muligheten til å takke alle våre samarbeidspartnere, og rette en spesielt stor takk til bloggerne og journalistene, for de gode resultatene vi har skapt sammen. Sist, men ikke minst, en stor takk til «dejlige» Danmark, sier hun.

Det norske kontoret vil fremover ledes av Peter Krusborg, som per i dag er markedsdirektør for VisitDenmarks kontor i Stockholm. Krusborg vil lede begge markedskontorene fra København.

Foto: Vidar Mørch og Julie Ryland, avtroppende markedssjef og PR- og pressesjef i VisitDenmark Norge. Foto fra VisitDenmark.