Telemark med omfattende TV 2-avtale

En rekke representanter i Telemark lanserte torsdag TelemarksVeka, og en samarbeidsavtale med TV 2. Den innholdsrike avtalen med TV 2 inkluderer en hel uke med TV-sendinger fra Telemark i ulike programformat, mellom 19. og 25. juni, skriver Visit Telemark i en pressemelding.

God Morgen Norge vil besøke utvalgte destinasjoner, og Bø Sommarland får stort, direktesendt familieshow på sankthansaften. Sommarland Skifestivals konkurranser i Bø og Lunde, med hele norgeseliten i langrenn på startstreken, vil også sendes i beste sendetid, på TV 2s hovedkanal.

Et langsiktig prosjekt

– Vi er stolte av å lansere femårs-avtalen, som ble signert forrige uke, etter flere måneders arbeid. Det er veldig gøy og motiverende at Norges største kommersielle kanal vil være med å bygge opp vårt arrangement til et kjent nasjonalt begrep, sier prosjektleder Tormod Hynne.

TelemarksVeka har som mål å skape aktivitet i hele fylket. I tillegg til skiarrangementene, som allerede er godt etablert i Bø og Nome, inviteres nå andre aktører, lag og foreninger til å utvikle egne arrangementer under samme paraply.

– Det har allerede vært forespørsler, og det er hyggelig å endelig kunne offentligjøre konseptet. Et langsiktig mål er et innholdsrikt program, med stor aktivitet i hele Telemark, sier Hynne.

Langrennseliten, underholdning og reiseopplevelser fenger

– Vi gleder oss til å komme til Telemark i sommer og lage folkefest på selveste sankthansaften, for å samle folket foran skjermen, men også foran scenen, og by på det beste av musikk og underholdning samt ha idrettsprofilene tilstede. Vi gleder oss også til å være tilstede gjennom uka, så dette blir et fint samarbeid for TV 2, og vi gleder oss til sommeren, sier kanalens programdirektør Jarle Nakken.

– TV 2 har etter hvert lang tradisjon i å reise rundt i landet, være ute på idrettsarrangement og møte publikum, og vi gleder oss nå masse til å fortsette samarbeidet med TelemarksVeka, Norges Skiforbund og de største profilene der. Landets stjerner på rulleski, midt i beste sendetid hele helgen. Bedre blir det ikke, forteller Christine Espeland, redaksjonssjef i TV 2 Sporten.

– Vi har vært i Telemark flere somre, og det er et kjempebra konsept. Vi trives i Telemark, hvor det er gode treningsforhold og gode konkurranser. Der ønsker vi å være, og den kommersielle avtalen med TV 2 gjør at det er enda mer interessant for langrenn å være der. Da får vi markedsført oss på sommerstid, sier Vidar Løfshus, landslagssjef langrenn.

Nettverk for å samle aktiviteter og få Telemark på kartet

– For Telemark som feriedestinasjon er denne avtalen svært gunstig. Markedsføring for millioner, rett før fellesferien starter, er en gavepakke for alle oss som jobber med å selge fylket. Vi gleder oss til å knytte tettere bånd med TV 2, og skal bidra til at det beste fra Telemark kommer ut til det norske folk via tv-ruta, sier Caroline Laurhammer, direktør i Visit Telemark.

Nettverket av deltagere i TelemarksVeka, består av reiseliv, næringsliv, det offentlige, stiftelser, og ikke minst hundrevis med frivillige.

– Det samme nettverket som i 2014 var med å skape Sommarland Skifestival i Midt-Telemark, tar nå ny sats, og lanserer TelemarksVeka. Vi inviterer samtidig flere kommuner og flere aktører med på morroa. Erfaring gjort de siste årene, er at denne typen samarbeid kan skape store ringvirkninger, i form av mer aktivitet i fylket. Nå legger vi lista betraktelig høyere, sier prosjektansvarlig Marianne Dale i destinasjonsselskapet for Midt-Telemark.

Fylkesordføreren gleder seg også mye til å vise frem Telemark.

– For noen år siden var fylkeskommunen med på å så et frø, Skifestivalen. Nå, fire år senere, har vi et stort, velfungerende nettverk, som har ordnet en gigantkontrakt.  Dette kommer til å føre til samhold i fylket, og, ikke minst, muligheten til å vise frem det unike vi har; de tusen skattene som er i Telemark. Jeg har lyst til å gratulere dem som har stått på for å få dette i land, og jeg har lyst til å gratulere TV 2 med et scoop. Jeg gleder meg til å være med på mye moro og galskap, og, ikke minst, vise frem hele fylket, sier Sven Tore Løkslid, fylkesordfører i Telemark.

Foto: Fra lanseringen av TelemarksVeka torsdag 26. januar 2017. På pressekonferansen stilte blant annet prosjektleder Tormod Hynne, Hans Edvard Askjer fra Telemark Fylkeskommune, Marianne Dale fra destinasjonsselskapet i Midt-Telemark, reselivsdirektør Caroline Laurhammer i Visit Telemark og Renè Langeveld SAS, Direktør Bø Sommarland. Foto fra Visit Telemark.