Nordmenn brukte 80.000 arbeidsdager på feriejakt i januar
Apollo melder om rekordbesøk på nettet, og har beregnet at Ola og Kari brukte 600.000 timer – eller 80.000 arbeidsdager – i jakten på sol og sommer i årets første måned. Og det gjelder, ifølge en pressemelding fra selskapet, bare pakketurer.
Landets største arrangør av reiser til Hellas og Kroatia ser også at nordmenn bruker mer tid på nettet før de gjennomfører bestillingen. I gjennomsnitt bruker vi nå over seks minutter, hver eneste gang vi er inne og titter på feriereiser.
– Alle tall peker oppover. I januar bestilte nordmenn pakkereiser for én milliard kroner. Åtte av ti gjorde dette på nett, og i snitt hadde våre kunder i forkant brukt ti prosent lengre tid på nettsidene våre enn til samme tid i fjor, sier Marcus Lundgren, salgs- og markedssjef i Apollo.
Mobilhandel rett til værs
Mobilen står for den største økningen, og stadig flere melder overgang til mobilen som primærkilde for innhenting av informasjon og inspirasjon for ferievalg. Hos Apollo har mobiltrafikken økt med over 30 prosent siden fjoråret.
– Fortsatt bestilles de fleste reisene via PC-en, men vi ser nå en markant økning i antall mobilbestillinger. Basert på dagens tall, forventer vi at halvparten av alle pakkereiser innen få år vil bestilles via mobilen, sier Lundgren.
Også FINN Reise melder om økt mobiltrafikk.
– Tre av fire gjennomfører fremdeles selve bestillingen fra en PC, men antall bestillinger øker, spesielt blant yngre brukere. Over dobbelt så mange mellom 18 og 44 år handler både fly, hotell og pakkereiser på mobil, som de eldre, sier kommersiell direktør Terje Berge.
Foto: Apollos nettsted på mobil. Foto fra Apollo.