- Reiselivets Oscar-kveld: Priser, prestisje og jubel da HSMAI hedret årets beste i bransjen
- Finalistene til HSMAI Awards Norway 2024 er…
- Meld deg på HSMAI Europe Power-Up – SoMe and influencers – The New Era of Reaching Customers!
- HSMAI Awards Norway 2024
- Nytt og spennende år - Møte- og Eventbørsen, Awards, ECC og mer!
Clarions miljøsatsing en suksess – mindre forbruk og én million til Unicef

I juni i fjor introduserte Clarion Hotel et nytt miljøkonsept for alle hotellgjester i Norden som bor mer enn én natt. Green Stay gir gjester mulighet til å bidra til miljøet, ved å velge bort romvask, og i stedet donere penger til Nordic Choice Hotels og Unicefs samarbeidsprosjekt, «Sweet Dreams», skriver hotellkjeden i en pressemelding.
Clarion Hotel har, på under ett år og med gjestenes hjelp, samlet inn én million kroner. Gjennom Green Stay tilbys gjestene å velge bort romvask, og heller bidra til Unicef og Nordic Choice Hotels’ felles prosjekt mot menneskehandel i Kambodsja.
Green Stay har også redusert forbruket av vann og kjemikalier, takket være de 15 prosentene som velger bort romvask. Initiativet har i tillegg ført til besparelser av drifts- og personalkostnader. Ideen om Green Stay kom fra en medarbeider som, takket være sin kreativitet, mottok en pris av Petter Stordalen.
– Green Stay har levert betydelig mer enn vi våget å håpe på. Responsen fra gjestene er tydelig: De vil være med og bidra. Nå har vi også introdusert Green Stay for våre konferansegrupper, et populært initiativ, som ingen andre på markedet tilbyr i dag, sier Henrik Berghult, Senior Vice President, Clarion Hotel.
Gjestene kan velge mellom å få ekstra bonuspoeng eller donere til Unicef, og 70 prosent av gjestene velger det siste.
– Vi er imponert over resultatet av denne kampanjen, og er stolt av å ha engasjerte partnere som Nordic Choice Hotels, som viser at de virkelig tar ansvar, også utenfor hotelldøren. Et fantastisk resultat, som vil hjelpe de mest sårbare barna i Kambodsja, gjennom Sweet Dreams-kampanjen. Stor takk til alle som har bidratt, sier Camilla Viken, Generalsekretær Unicef Norge.
Green Stay har blitt til med utgangspunkt i Nordic Choices miljøstrategi, der målet er å bli et klimanøytralt selskap. I arbeidet med å minske forbruket av vann og kjemikalier, skal Clarion Hotel lede utviklingen mot et grønnere samfunn. Snart kommer samtlige hotell i Nordic Choice Hotels til å tilby Green Stay.
Foto: Green Stay. Foto fra Clarion Hotel.